Eksperci: należy przywrócić dzieciom możliwość swobodnej zabawy

PO GODZINACH

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   10-04-2018, 15:29

Eksperci: należy przywrócić dzieciom możliwość swobodnej zabawy Wyniki badania pokazały, że ciągłe reprymendy ze strony nauczycieli - w postaci werbalnych lub niewerbalnych sygnałów niezadowolenia - obniżały status rozbrykanych chłopców wśród rówieśników (fot. archiwum)

Nauczyciele nauczania początkowego uważają rozbrykanych chłopców za uciążliwych i destrukcyjnych dla otoczenia. Zupełnie odmienne zdanie mają o rozbrykanych dziewczynkach - czytamy na łamach "Frontiers in Psychology".

W wyniku tendencyjnego traktowania przez nauczycieli chłopcy z dużymi pokładami energii i skłonnością do żartów z początkowo lubianych towarzyszy zabaw zmieniają się w oczach rówieśników w klasowych błaznów, od których lepiej trzymać się z daleka. Z biegiem czasu sami też zaczynają mieć o sobie coraz gorsze zdanie.

Dr Lynn A. Barnett z Uniwersytetu Illinois w Urbana-Champaign (USA) przez kilka lat śledziła losy 278 uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej. Na koniec każdego roku szkolnego prosiła nauczycieli o ocenę funkcjonowania maluchów - ich tendencji do dokazywania, przejawów niewłaściwego zachowania, posiadanych kompetencji społecznych oraz pozycji wśród rówieśników. Badaczka prowadziła też wywiady z dziećmi oraz ich kolegami.

Okazało się, że wychowawcy postrzegali rozbrykanych, skłonnych do zabawy chłopców, jako niedostosowanych społecznie - uciążliwych, problematycznych, zbuntowanych. Nisko cenili ich umiejętności społeczne, często zwracali im uwagę i przypisywali im rolę klasowych błaznów.

U rozbrykanych dziewczynek w ogóle nie zauważali takich cech. Nawet jeśli młode damy były na co dzień równie żywotne i niesforne co chłopcy, nauczyciele traktowali je tak samo, jak pozostałe dziewczynki. Nie dostrzegali w ich zachowaniu niczego niewłaściwego i nie wyrabiali sobie o nich negatywnej opinii.

Wyniki badania pokazały, że ciągłe reprymendy ze strony nauczycieli - w postaci werbalnych lub niewerbalnych sygnałów niezadowolenia - obniżały status rozbrykanych chłopców wśród rówieśników. Inne dzieci prawdopodobnie wyczuwały niechęć dorosłych i przejmowały ich punkt widzenia.

- Dzieci widziały, że rozbrykani chłopcy są negatywnie odbierani przez nauczycieli i z biegiem czasu zmieniały do nich stosunek - w ich oczach pożądani towarzysze zabaw z pierwszej i drugiej klasy stawali się w klasie trzeciej osobami, których należy unikać i od siebie odpychać - komentuje dr Barnett.

Sami zainteresowani - rozbrykani chłopcy - również zaczynali myśleć o sobie w negatywny sposób.

Autorka badania sugeruje, że nadmierna kontrola w pierwszych klasach szkoły podstawowej ma zły wpływ na uczniów. Postuluje, by zapewnić dzieciom więcej wolności i swobody.

- Zanik osobistej ekspresji, kreatywności, umiejętności społecznych i emocjonalnych, jak również wzrost przypadków znęcania się, otyłości i problemów psychicznych, takich jak stres, depresja, czy lęk, to sygnały świadczące o tym, że należy przywrócić dzieciom możliwość swobodnej zabawy - mówi dr Barnett.

O szczegółach badania możemy przeczytać pod adresem: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.00232/full

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH