FPZ: ta ankieta jest jak donos na lekarzy

PO GODZINACH

Autor: FPZ/ rynekaptek.pl   06-11-2015, 08:44

FPZ: ta ankieta jest jak donos na lekarzy

5 listopada NFZ uruchomił badanie poziomu zadowolenia pacjentów ze świadczeń opieki zdrowotnej w oparciu o wyniki anonimowej ankiety. Niektóre z pytań ankiety lekarze uznali za donos pacjentów na medyków.

- Narodowy Fundusz Zdrowia chce premiować jakość i dostępność świadczeń, a jednym z narzędzi oceny ma być opinia Pacjentów dotycząca opieki i usług - podkreśla prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Tadeusz Jędrzejczyk.

Jak wyjaśnia, w przyszłości może być to jedno z kryteriów przy określaniu tzw. wskaźnika korygującego, umożliwiającego dodatkowe finansowanie, rodzaj premii dla najlepiej ocenianych podmiotów. Ankieta skierowana jest do pacjentów, a udział w niej jest dobrowolny.

Anonimowa ankieta składa się z 22 pytań, a jej wypełnienie zajmuje ok. czterech minut. Pytania zawarte w ankiecie dotyczą głównie kwestii organizacji udzielania świadczeń. Zdziwienie lekarzy budzą szczególnie dwa pytania:

- co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń? (uprzejmość i życzliwość osób zatrudnionych w rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez pracowników rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez personel medyczny, warunki lokalowe itp.);

- czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia/ trybie i sposobie leczenia?

Jak uważa Jacek Krajewski, prezes Federacji Porozumienie Zielonogórskie, badanie satysfakcji pacjenta jest metodą przyjętą w różnych procedurach jakościowych i jako taka nie budzi zdziwienia. Natomiast sposób przeprowadzenia przez NFZ ankiety dotyczącej POZ i pytania w niej zawarte zaskakują.

- Nie do końca wiemy co ta ankieta ma przynieść, w jaki sposób ma poprawić jakość świadczeń. Niektóre z jej pytań odebrać można jak donos na lekarzy. Analizując pytania w ankiecie, mamy wrażenie, iż ma ona pokazać, że pacjenci są niezadowoleni i mają wskazać na lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej jako tych, którzy źle spełniają swoją rolę w systemie. Do tej pory właśnie ta grupa w sondażach była tą, z której pracy pacjenci byli najbardziej usatysfakcjonowani.

Dodaje: - Przyznam, że nam się ten pomysł, jego forma, nie podoba. Traktujemy go wręcz jako nieprzemyślany. Moim z daniem korzyści z tego nie będzie żadnych, jedynie awantura. To wszystko nie służy merytoryce, zbieraniu wskazówek co należy poprawić, tylko stanie się wentylem bezpieczeństwa dla hejtu pacjenckiego.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH