FPZ: ta ankieta jest jak donos na lekarzy

PO GODZINACH

Autor: FPZ/ rynekaptek.pl   06-11-2015, 08:44

FPZ: ta ankieta jest jak donos na lekarzy

5 listopada NFZ uruchomił badanie poziomu zadowolenia pacjentów ze świadczeń opieki zdrowotnej w oparciu o wyniki anonimowej ankiety. Niektóre z pytań ankiety lekarze uznali za donos pacjentów na medyków.

- Narodowy Fundusz Zdrowia chce premiować jakość i dostępność świadczeń, a jednym z narzędzi oceny ma być opinia Pacjentów dotycząca opieki i usług - podkreśla prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Tadeusz Jędrzejczyk.

Jak wyjaśnia, w przyszłości może być to jedno z kryteriów przy określaniu tzw. wskaźnika korygującego, umożliwiającego dodatkowe finansowanie, rodzaj premii dla najlepiej ocenianych podmiotów. Ankieta skierowana jest do pacjentów, a udział w niej jest dobrowolny.

Anonimowa ankieta składa się z 22 pytań, a jej wypełnienie zajmuje ok. czterech minut. Pytania zawarte w ankiecie dotyczą głównie kwestii organizacji udzielania świadczeń. Zdziwienie lekarzy budzą szczególnie dwa pytania:

- co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń? (uprzejmość i życzliwość osób zatrudnionych w rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez pracowników rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez personel medyczny, warunki lokalowe itp.);

- czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia/ trybie i sposobie leczenia?

Jak uważa Jacek Krajewski, prezes Federacji Porozumienie Zielonogórskie, badanie satysfakcji pacjenta jest metodą przyjętą w różnych procedurach jakościowych i jako taka nie budzi zdziwienia. Natomiast sposób przeprowadzenia przez NFZ ankiety dotyczącej POZ i pytania w niej zawarte zaskakują.

- Nie do końca wiemy co ta ankieta ma przynieść, w jaki sposób ma poprawić jakość świadczeń. Niektóre z jej pytań odebrać można jak donos na lekarzy. Analizując pytania w ankiecie, mamy wrażenie, iż ma ona pokazać, że pacjenci są niezadowoleni i mają wskazać na lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej jako tych, którzy źle spełniają swoją rolę w systemie. Do tej pory właśnie ta grupa w sondażach była tą, z której pracy pacjenci byli najbardziej usatysfakcjonowani.

Dodaje: - Przyznam, że nam się ten pomysł, jego forma, nie podoba. Traktujemy go wręcz jako nieprzemyślany. Moim z daniem korzyści z tego nie będzie żadnych, jedynie awantura. To wszystko nie służy merytoryce, zbieraniu wskazówek co należy poprawić, tylko stanie się wentylem bezpieczeństwa dla hejtu pacjenckiego.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.