Naukowcy dokopali się do mysiej podświadomości

PO GODZINACH

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   21-08-2015, 10:37

Naukowcy dokopali się do mysiej podświadomości Naukowcy odkryli mechanizm odpowiedzialny za spychanie traumatycznych wspomnień u myszy

Mechanizm odpowiedzialny za spychanie traumatycznych wspomnień do podświadomości i sposób na wydobycie ich na światło dzienne odkryli naukowcy z Uniwersytetu Northwestern (USA) w trakcie badań na myszach.

Niektóre wspomnienia dotyczące przeszłych wydarzeń, np. molestowania seksualnego lub przemocy fizycznej, bywają na tyle nieprzyjemne, że ulegają wyparciu ze świadomości w celu ochrony jednostki przed doświadczaniem bólu emocjonalnego. Niestety prowadzi to później do powstawania różnych problemów na tle psychicznym, m.in. zaburzeń lękowych, depresji lub zespołu stresu pourazowego, których wyleczenie wymaga uzyskania ponownego dostępu do stłumionych zasobów pamięci.

Uważa się, że w procesie formowania się utajonych wspomnień bierze udział mechanizm zwany uczeniem się uzależnionym od stanu emocjonalnego, który sprawia, iż określone wspomnienie jest najłatwiejsze do przywołania wtedy, gdy jednostka znajduje się w takim samym stanie emocjonalnym, co w momencie jego utworzenia.

Teraz naukowcy z Uniwersytetu Northwestern (USA) w badaniu na myszach wykazali, iż za uczenie się uzależnione od stanu emocjonalnego i powstawanie podświadomych, opartych na lęku wspomnień odpowiadają pozasynaptyczne receptory GABA i potwierdzili, że powtórne uzyskanie dostępu do traumatycznych wspomnień jest możliwe po wprowadzeniu jednostki w podobny stan emocjonalny.

Badacze za pomocą leku gaboksadol, wpływającego na funkcjonowanie pozasynaptycznych receptorów GABA w hipokampie (rejonie mózgu odpowiedzialnym za pamięć), wprowadzili myszy w specyficzny stan umysłowy, po czym umieścili je w klatce i narazili na traumę w postaci szoku elektrycznego.

Następnego dnia ponownie włożyli zwierzęta - tym razem trzeźwe - do tej samej klatki i zauważyli, że nie okazywały one żadnego lęku, co oznacza, że nie pamiętały nieprzyjemnych wydarzeń dnia poprzedniego.

Jednak, gdy naukowcy przy wykorzystaniu gaboksadolu powtórnie wprowadzili je w uprzedni stan umysłowy i jeszcze raz włożyli do klatki, myszy zastygały w bezruchu w oczekiwaniu na bolesne doświadczenie. Tym razem pamiętały…

Badacze doszli do wniosku, że pobudzenie pozasynaptycznych receptorów GABA zmienia sposób kodowania nieprzyjemnych doświadczeń. Pod wpływem leku myszy używały do tworzenia wspomnień zupełnie innych ścieżek molekularnych i sieci neuronalnych niż zazwyczaj. To dlatego w normalnym stanie świadomości nie miały dostępu do niektórych zasobów pamięci.

- Nasze badanie pokazuje, że jest wiele różnych dróg prowadzących do formowania się wspomnień lękowych, a my zidentyfikowaliśmy jedną z nich. Może to przyczynić się do stworzenia nowych metod leczenia pacjentów z zaburzeniami psychicznymi, u których uzyskanie świadomego dostępu do traumatycznych wspomnień jest niezbędnym elementem procesu zdrowienia – komentuje koordynatorka badania dr Jelena Radulovic.

CZYTAJ TAKŻE