Siedząc na kanapie, skracasz sobie życie

PO GODZINACH

Autor: Santander Consumer Bank/ rynekaptek.pl   25-09-2018, 14:23

Siedząc na kanapie, skracasz sobie życie Podstawą treningu jest rozgrzewka – zwłaszcza w wypadku seniora. W każdym treningu powinny znaleźć się ćwiczenia poprawiające koordynację ruchową (fot. archiwum)

Aleksander Doba miał 71 lat kiedy po raz trzeci i na razie ostatni przepływał samotnie kajakiem Atlantyk. Täo Porchon-Lynch w wieku 98 lat prowadzi zajęcia jogi i jest najstarszą kobietą – nauczycielem na świecie.

Po czterech nieudanych próbach Diana Nyad dopiero w wieku 64 lat jako pierwszy człowiek przepłynęła wpław z Kuby na Florydę. Ci i wielu innych sportowców pokazują, że aktywny tryb życia to najlepszy wehikuł czasu jaki wynalazła ludzkość - oceniają eksperci Akademii Zdrowia Santander Consumer Banku.

Według danych Eurostatu, do 2080 roku odsetek obywateli Unii Europejskiej mających powyżej 65 lat wzrośnie z aktualnych ok. 20 proc. do 30 proc. Polska należy do top 10 krajów Unii, w których w ciągu dekady przed 2017 rokiem najszybciej rosła liczba osób w wieku 65+.

- Siedzący tryb życia to największy, obok chorób przewlekłych, winowajca postępującego wraz z wiekiem spadku wydolności. Fizjologiczną cechą sprawności fizycznej każdego dorosłego jest to, że stopniowo się ona obniża. Walka z tym zjawiskiem wymaga regularnej aktywności, ponad ruch który jest niezbędny do wykonania codziennych czynności. Zupełne ignorowanie potrzeby sportu w życiu to prosta droga do obniżenia sprawności funkcjonalnej – czyli większe trudności w wykonywaniu codziennych czynności w przyszłości – wyjaśnia Robert Brzeziński z Santander Consumer Bank.

Według D. B. Bromleya aktywność człowieka jest jedną z najważniejszych determinant stopnia zaadaptowania się do starości. Eksperci przekonują, że zależność między jakością życia i aktywnością jest wprost proporcjonalna. Co jednak istotne, im więcej lat, tym ważniejsze jaki rodzaj ruchu wybieramy.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i UE zalecają osobom starszym podejmowanie umiarkowanej aktywności fizycznej przez co najmniej 30 min przez 5 dni w tygodniu lub bardzo intensywnej aktywności fizycznej przez co najmniej 20 min przez 3 dni w tygodniu. Zalecają także wykonywanie 2–3 razy w tygodniu ćwiczeń zwiększających siłę mięśni i wytrzymałość.

Podstawą treningu jest rozgrzewka – zwłaszcza w wypadku seniora. W każdym treningu powinny znaleźć się ćwiczenia poprawiające koordynację ruchową.

Jeśli chodzi o trening siłowy, to w podeszły wieku wymaga dużej uważności. Wiąże się on z zagrożeniem upadków, kontuzji, naciągnięć i naderwań.  

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH