Apteki uprawiają marketing, czy tylko walczą o przetrwanie?

POLITYKA LEKOWA

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   07-12-2009, 06:07

Apteki uprawiają marketing, czy tylko walczą o przetrwanie?

Anonimowy nadawca wysłał do Ministerstwa Zdrowia ulotkę reklamową wraz z płytą ze spotami, promującymi otwarcie jednej z aptek w Białymstoku. Według reklamy, sto pierwszych osób, które zrobią zakupy w tej aptece, otrzyma po 100 złotych...

– W spotach zaprezentowano mechanizmy funkcjonujące na rynku farmaceutycznym, które wpływają na ceny leków. Filmiki pokazują korupcjogenne relacje między aptekarzem i lekarzem, lekarzem i przedstawicielem handlowym – ocenia Artur Fałek, dyrektor departamentu polityki lekowej i farmacji w Ministerstwie Zdrowia.

Co jest reklamą

Resort postanowił skierować nadesłany materiał do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, który odpowiada za nadzór na reklamą. Tylko, czy to jest reklama? Czy ulotkę, oferującą bonus za zakupy w aptece można traktować jako reklamę apteki? W ulotce nie ma też mowy o konkretnych produktach. A dopiero informacje lub zachęty, których celem jest zwiększenie preskrypcji leków refundowanych, mogą być uznane za reklamę.

Dyrektor Fałek, odpowiadając na te pytania, zwraca uwagę na zasady reklamowania gabinetów lekarskich: – W ich przypadku można podać tylko nazwisko lekarza, specjalizację, adres i godziny otwarcia gabinetu. Jeżeli chcemy postrzegać apteki jako placówki służby zdrowia, to możliwość ich reklamy też powinna sprowadzać się tylko do takich informacji.

Opieka farmaceutyczna

Niech apteki konkurują między sobą jakością obsługi farmaceutycznej, bo ta – zdaniem ministerstwa – jest coraz gorsza ze względu na m.in. szeroki asortyment towaru.

– W sprzedaży jest tam wszystko: środki higieniczne, pampersy, kremy, chusteczki, kosmetyki. Jeżeli klienci przychodzą do aptek po takie towary, to prowadzi to do obniżenia jakości usługi. Farmaceuta nie ma czasu, by zweryfikować zapisane pacjentowi leki: zauważyć ewentualne błędy czy potencjalne interakcje substancji czynnych w przepisanych przez kilku specjalistów lekach – tłumaczy Artur Fałek.

Wiceminister zdrowia Marek Twardowski dodaje, że sami aptekarze zabiegali, by w ustawie o izbach aptekarskich umieścić przepis o opiece farmaceutycznej, co resort uczynił, mimo sprzeciwu środowiska lekarskiego, obawiającego się ingerowania przez farmaceutów w uprawnienia lekarza.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.