Dystrybucja leków: szukanie nowych możliwości

POLITYKA LEKOWA

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   05-11-2010, 12:23

Dystrybucja leków: szukanie nowych możliwości

Polska nie jest wyspą i światowe trendy w dystrybucji leków docierają także do naszego kraju. Czy można przewidzieć, jakie będą miały konsekwencje dla uczestników tego rynku?

Do Polski przeniosły się zjawiska obrotu lekiem, których doświadczały inne państwa europejskie. Swego czasu np. apteki zaczęły mieć jednego głównego dostawcę, tzw. full linera, posiadającego pełen asortyment produktów i zapewniającego dostawy na terenie całego kraju. To wymagało od hurtowników doskonałego systemu organizacji magazynów, transportu i wprowadzania rozwiązań technologicznych.

Trochę historii

Dla zachowania konkurencyjności, hurtownie oferowały atrakcyjne warunki finansowe dla aptek: promocje, rabaty, przedłużone terminy płatności. Poszerzanie oferty, wyzwania logistyczne, rosnące koszty stały w sprzeczności z ekonomią.

Dla ratowania swojej sytuacji, hurtownie dokonywały poprawy logistyki, inwestycji w automatyzację, optymalizację magazynów i weryfikację warunków handlowych. To odbyło się głównie kosztem aptek, w relacjach z którymi skrócono np. terminy płatności.

- Warunki handlowe są głównym elementem „drenującym” hurtownie. Potrzebne są bardzo wysokie obroty, by osiągnąć zysk. Tym bardziej, że większość kosztów hurtowni to koszty stałe. Hurtownie zaczęły więc szukać zewnętrznych możliwości działania – wyjaśnia Stanisław Kasprzyk, dyrektor ds. hurtu farmaceutycznego w firmie analitycznej IMS.

Szukanie możliwościPowstawały hurtownie typu short-lines, posiadające wąską ofertę sprzedaży produktów w dużych ilościach za gotówkę, co gwarantowało poprawę płynności. Zaczęły też powstawać hurtownie specjalizujące się w wybranym asortymencie, np. szczepionek.

W pewnym momencie istotnym kierunkiem działania była integracja pionowa. Zamiast oddawać rabaty „obcym” aptekom, hurtownie otwierały własne, poprawiając wyniki finansowe i zapewniając sobie lepszą kontrolę i zarządzanie. W Polsce, mimo ograniczeń administracyjnych, takie łańcuchy aptek powstawały. Problemem okazał się jednak konflikt interesów między aptekami własnymi, wobec których prowadzono silną politykę cenową i marketingową, a pozostałymi klientami.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.