Leki "za złotówkę" znikną, ale pojawią się kolejne wyzwania

POLITYKA LEKOWA

Autor: Tomasz Dąbrowski/rynekaptek.pl   14-06-2011, 06:13

Leki "za złotówkę" znikną, ale pojawią się kolejne wyzwania

W odpowiedzi na przepisy ustawy refundacyjnej producenci straszyli wycofaniem się ze swoimi lekami z rynku. Teraz dywagacje na temat niepodpisywania umów z NFZ, by nie ograniczać sobie możliwości ustalania dowolnych cen na leki refundowane, prowadzą aptekarze.

Mimo że od podpisania przez prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawy o refundacji leków mijają właśnie dwa tygodnie, wciąż trudno jest przewidzieć skutki społeczne i ekonomiczne jakie pociągną za sobą wprowadzone na jej mocy rozwiązania.

– Tak naprawdę nie wiemy co się stanie – przyznaje Jacek Ławrecki z firmy Novartis Poland, której większość leków znajduje się na listach refundacyjnych.

Groszówki przejdą do histroii
Wiadomo jedynie, że dojdzie do istotnych zmian w systemie dystrybucji leków, co z kolei nie pozostanie bez wpływu na znaczne przemodelowanie relacji pomiędzy podmiotami działającymi w branży farmaceutycznej i na rynku aptecznym.

Taka sytuacja budzi wiele kontrowersji. - Wprowadzenie sztywnych marż i cen na leki refundowane oraz całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych pozostaje w sprzeczności z zasadami wolnego rynku i swobody działalności gospodarczej – grzmi Business Center Club ustami swojego eksperta ds. prawa farmaceutycznego, Zenona Wasilewskiego.

Wspomniane regulacje oznaczają m.in., że leki „za złotówkę” czy „za grosz” najprawdopodobniej przejdą do historii. Zgodnie zresztą z intencją resortu zdrowia będącego inicjatorem tych zmian.

- W świetle nowego prawa przewidującego, że rabatowanie zostanie zastąpione przez sztywne ceny, nie wyobrażam sobie żadnego legalnego sposobu na utrzymanie w jakiejkolwiek postaci sprzedaży „za złotówkę” – podkreśla Jarosław Frąckowiak, ekspert rynku farmaceutycznego z firmy analityczno-doradczej PharmaExpert.

Sztywna cena nie wystarczy do efektywnej sprzedaży

Akceptowalna przez pacjenta, czyli dobra dla niego - jak przekonuje resort zdrowia - usztywniona cena paradoksalnie nie musi gwarantować sukcesu w sprzedaży. Aby refundowany lek sprzedał się, powinien być nie tylko wypisany przez lekarza, lecz również dostępny w magazynie i nie zamieniony na inny.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH