Leki "za złotówkę" znikną, ale pojawią się kolejne wyzwania

POLITYKA LEKOWA

Autor: Tomasz Dąbrowski/rynekaptek.pl   14-06-2011, 06:13

Leki "za złotówkę" znikną, ale pojawią się kolejne wyzwania

W odpowiedzi na przepisy ustawy refundacyjnej producenci straszyli wycofaniem się ze swoimi lekami z rynku. Teraz dywagacje na temat niepodpisywania umów z NFZ, by nie ograniczać sobie możliwości ustalania dowolnych cen na leki refundowane, prowadzą aptekarze.

Mimo że od podpisania przez prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawy o refundacji leków mijają właśnie dwa tygodnie, wciąż trudno jest przewidzieć skutki społeczne i ekonomiczne jakie pociągną za sobą wprowadzone na jej mocy rozwiązania.

– Tak naprawdę nie wiemy co się stanie – przyznaje Jacek Ławrecki z firmy Novartis Poland, której większość leków znajduje się na listach refundacyjnych.

Groszówki przejdą do histroii
Wiadomo jedynie, że dojdzie do istotnych zmian w systemie dystrybucji leków, co z kolei nie pozostanie bez wpływu na znaczne przemodelowanie relacji pomiędzy podmiotami działającymi w branży farmaceutycznej i na rynku aptecznym.

Taka sytuacja budzi wiele kontrowersji. - Wprowadzenie sztywnych marż i cen na leki refundowane oraz całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych pozostaje w sprzeczności z zasadami wolnego rynku i swobody działalności gospodarczej – grzmi Business Center Club ustami swojego eksperta ds. prawa farmaceutycznego, Zenona Wasilewskiego.

Wspomniane regulacje oznaczają m.in., że leki „za złotówkę” czy „za grosz” najprawdopodobniej przejdą do historii. Zgodnie zresztą z intencją resortu zdrowia będącego inicjatorem tych zmian.

- W świetle nowego prawa przewidującego, że rabatowanie zostanie zastąpione przez sztywne ceny, nie wyobrażam sobie żadnego legalnego sposobu na utrzymanie w jakiejkolwiek postaci sprzedaży „za złotówkę” – podkreśla Jarosław Frąckowiak, ekspert rynku farmaceutycznego z firmy analityczno-doradczej PharmaExpert.

Sztywna cena nie wystarczy do efektywnej sprzedaży

Akceptowalna przez pacjenta, czyli dobra dla niego - jak przekonuje resort zdrowia - usztywniona cena paradoksalnie nie musi gwarantować sukcesu w sprzedaży. Aby refundowany lek sprzedał się, powinien być nie tylko wypisany przez lekarza, lecz również dostępny w magazynie i nie zamieniony na inny.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.