PMR: jak ustawa refundacyjna wpłynęła na rynek e-aptek

POLITYKA LEKOWA

Autor: PMR/ rynekaptek.pl   09-04-2013, 11:07

PMR: jak ustawa refundacyjna wpłynęła na rynek e-aptek

W 2012 roku segment dystrybucji aptecznej w Polsce spadł po raz pierwszy od wielu lat, notując ujemną dynamikę na poziomie 6 procent. W 2013 roku dynamika rynku aptecznego będzie dodatnia i wyniesie około 4 procent - prognozuje firma PMR.

Wejście w życie ustawy refundacyjnej w styczniu w 2012 roku spowodowało wartościowy spadek sprzedaży leków refundowanych o 20 procent. Sprzedaż produktów OTC (leki bez recepty, suplementy diety i inne produkty) wzrosła o kilka procent, ale wolniej niż prognozowano wcześniej.

Ustawa refundacyjna spowodowała również spadek sprzedaży, obniżenie marży i redukcje zatrudnienia u producentów, hurtowników i w aptekach. Zakaz reklamy aptek wymusił likwidację lub przekształcenie programów lojalnościowych i zmusił podmioty do tworzenia nowych strategii rozwoju działalności, np. uruchamiania paraaptek (czyli sklepów drogeryjnych, które nie podlegają zakazowi reklamy).

Ustawa refundacyjna wywarła również duży wpływ na segment aptek internetowych w Polsce. Przede wszystkim spowodowała likwidację części placówek. Zamknięcia dotyczyły głównie mniejszych graczy, którzy już wcześniej mogli mieć problemy finansowe (dodatkowo, w przypadku niedostosowania witryn do nowego prawa istniało spore ryzyko kontroli i kar nakładanych przez inspekcję).

Ustawa spowodowała również wyhamowanie przyrostu nowych aptek internetowych, których w 2012 r. powstało tylko 12 (w porównaniu do 30-40 w poprzednich latach).

Apteki internetowe wypracowały w 2012 r. wiele rozwiązań, które pozwalają zminimalizować zagrożenia związane z ustawą. Pierwszym z nich było wprowadzenie na strony internetowe aptek promocji realizowanych na zlecenie producentów. Pozwala to uniknąć zarzutu reklamowania samej apteki poprzez tworzenie zachęt do zakupu, zaś dla odwiedzających witryny podtrzymuje wrażenie organizowania promocji.

Drugim rozwiązaniem było nawiązanie współpracy e-aptek z portalami medycznymi lub tworzenie takich portali na własny użytek. W tym modelu portal prowadzi reklamę leków i odsyła pacjentów do konkretnej podstrony w witrynie apteki internetowej (wyłącznie w celu dokonania zakupu, prezentując np. katalog cenowy).

Największa zmiana dotyczyła jednak otwierania przez spółki prowadzące apteki wyspecjalizowanych sklepów głównie z asortymentem kosmetycznym lub ewentualnie suplementami diety. Witryny te nie są zgłaszane do WIF (gdyż nie prowadzą sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych), a sprzedaż nie jest fiskalizowana przez aptekę.

W tym modelu spółka kupuje towar apteczny i przesuwa go do sklepu kosmetycznego, który sprzedaje go do pacjenta. W ten sposób apteka omija zakaz reklamy i może legalnie reklamować nową witrynę, z ograniczonym nieco asortymentem.
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH