Szczepienia - sukces marketingowy czy sukces medycyny

POLITYKA LEKOWA

Autor: Tomasz Dąbrowski/rynekaptek.pl   27-05-2011, 07:17

Szczepienia - sukces marketingowy czy sukces medycyny

W Stanach Zjednoczonych dzieci otrzymują ponad 50 szczepionek. U niejednego nie tylko tam rodzi się pytanie: czy jako dobry rodzic powinienem zaszczepić swoje dziecko.

- Przezorność ma swój wymiar indywidualny, ale i społeczny – zauważył etyk i filozof, prof. Zbigniew Szawarski, podczas seminarium „Innowacje w wakcynologii“.

Ruchy antyszczepionkowe
Wskazał również, że szczepienia przeciwko HPV są nawet przez szereg lekarzy uważane za największy sukces marketingowy współczesnej medycyny. – Była ogromna propaganda, a jednak rodzice mimo różnego rodzaju akcji marketingowych, samorządowych nie chcą chronić swoich dzieci. Argumentują, że w gruncie rzeczy to wielki biznes robiony przez lekarzy oraz firmy farmaceutyczne i nie zamierzają przysparzać ani jednym ani drugim dochodów.

- W USA wykształcił się masowy ruch dla którego uczestników wszelkiego rodzaju szczepienia są czymś przerażającym. Niepokój ten utrzymuje się nawet mimo wycofania artykułu z pisma „Lancet”, w którym swego czasu zaatakowano szczepienia jako powodujące poważne skutki uboczne – opowiadał prof. Szawarski.

Tymczasem szczepionka to nic innego jak preparat pochodzenia biologicznego, zawierający żywe, o osłabionej zjadliwości (atenuowane) lub zabite drobnoustroje chorobotwórcze lub fragmenty ich struktury, czy metabolity. Wprowadzany do ustroju najczęściej podskórnie lub, jak w przypadku choroby Heinego-Medina doustnie jest obliczony na wywołanie odpowiedzi immunologicznej (odporności poszczepiennej – sztucznej czynnej).

Szczepienia „skończyły” 200 lat
Przewodniczący Polskiego Towarzystwa Wakcynologii, prof. dr hab. n. med. Leszek Szenborn podkreślał, że celem szczepień w Europie jest osiągnięcie i utrzymanie wysokiego poziomu uodpornienia. Od zastosowania pierwszej szczepionki przeciwko ospie prawdziwej przez Jennera
minęło już 200 lat. W przeszłości szczepionki wytwarzało państwo np. przeciw błonicy, tężcowi.

Dziś w Polsce koszt części szczepień (chodzi o szczepienia obowiązkowe dzieci i młodzieży według wieku oraz osób narażonych na zakażenie w szczególny sposób) nadal bierze ono na siebie, szczepienia zalecane są już jednak finansowane z kieszeni rodziny szczepionego.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH