Szczepienia - sukces marketingowy czy sukces medycyny

POLITYKA LEKOWA

Autor: Tomasz Dąbrowski/rynekaptek.pl   27-05-2011, 07:17

Szczepienia - sukces marketingowy czy sukces medycyny

W Stanach Zjednoczonych dzieci otrzymują ponad 50 szczepionek. U niejednego nie tylko tam rodzi się pytanie: czy jako dobry rodzic powinienem zaszczepić swoje dziecko.

- Przezorność ma swój wymiar indywidualny, ale i społeczny – zauważył etyk i filozof, prof. Zbigniew Szawarski, podczas seminarium „Innowacje w wakcynologii“.

Ruchy antyszczepionkowe
Wskazał również, że szczepienia przeciwko HPV są nawet przez szereg lekarzy uważane za największy sukces marketingowy współczesnej medycyny. – Była ogromna propaganda, a jednak rodzice mimo różnego rodzaju akcji marketingowych, samorządowych nie chcą chronić swoich dzieci. Argumentują, że w gruncie rzeczy to wielki biznes robiony przez lekarzy oraz firmy farmaceutyczne i nie zamierzają przysparzać ani jednym ani drugim dochodów.

- W USA wykształcił się masowy ruch dla którego uczestników wszelkiego rodzaju szczepienia są czymś przerażającym. Niepokój ten utrzymuje się nawet mimo wycofania artykułu z pisma „Lancet”, w którym swego czasu zaatakowano szczepienia jako powodujące poważne skutki uboczne – opowiadał prof. Szawarski.

Tymczasem szczepionka to nic innego jak preparat pochodzenia biologicznego, zawierający żywe, o osłabionej zjadliwości (atenuowane) lub zabite drobnoustroje chorobotwórcze lub fragmenty ich struktury, czy metabolity. Wprowadzany do ustroju najczęściej podskórnie lub, jak w przypadku choroby Heinego-Medina doustnie jest obliczony na wywołanie odpowiedzi immunologicznej (odporności poszczepiennej – sztucznej czynnej).

Szczepienia „skończyły” 200 lat
Przewodniczący Polskiego Towarzystwa Wakcynologii, prof. dr hab. n. med. Leszek Szenborn podkreślał, że celem szczepień w Europie jest osiągnięcie i utrzymanie wysokiego poziomu uodpornienia. Od zastosowania pierwszej szczepionki przeciwko ospie prawdziwej przez Jennera
minęło już 200 lat. W przeszłości szczepionki wytwarzało państwo np. przeciw błonicy, tężcowi.

Dziś w Polsce koszt części szczepień (chodzi o szczepienia obowiązkowe dzieci i młodzieży według wieku oraz osób narażonych na zakażenie w szczególny sposób) nadal bierze ono na siebie, szczepienia zalecane są już jednak finansowane z kieszeni rodziny szczepionego.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.