Sztywne ceny leków i marże – jeszcze raz za i przeciw

POLITYKA LEKOWA

Autor: PAP,LJ/rynekaptek.pl   23-02-2009, 12:39

Usztywnienie cen i marż zlikwidowałoby możliwość oferowania rabatów na leki, a w rezultacie spowodowałoby wzrost współpłacenia pacjentów i wzrost cen leków refundowanych – twierdzi Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich. Jego zdaniem, brak możliwości obniżania cen przez rabaty uderzy też w szpitale, gdyż dla leków szpitalnych Ministerstwo Zdrowia ustala w rozporządzeniu ceny urzędowe.

Obecnie koszt jaki pacjent ponosi za lek refundowany w aptece jest zależny od wysokości dopłaty Ministerstwa Zdrowia (30 proc., 50 proc., 100 proc. lub ryczałt) oraz od urzędowej ceny leku (określanej przez ministra zdrowia). Na to, ile pacjent musi wydać na lek, wpływają też rabaty udzielane aptekom przez producenta.

Najnowszy raport firmy badawczej Pharma Expert przedstawiony podczas debaty wskazuje, że usztywnienie cen i marż na leki spowoduje wzrost cen leków refundowanych o 5-7 proc., a pacjenci będą do nich dopłacać o 8-13 proc. więcej. Podobny raport firmy badawczej IMS Health, mówi natomiast o wzroście dopłat pacjentów o 16 proc.

Jednak zdaniem producentów leków generycznych, wyliczenia firm analitycznych nie uwzględniają wysokości udzielanych rabatów przez producenta hurtowni i przez hurtownika aptece oraz wpływu obniżki cen leków, jaka nastąpi w sytuacji konkurencji pomiędzy producentami na etapie ustalania cen w ministerstwie.

Jak uznała mecenas Paulina Kieszkowska-Knapik, partner kancelarii prawnej Baker & McKenzie, projekt zmian stoi w sprzeczności z zasadą społecznej gospodarki rynkowej opartej na wolności gospodarczej, co jest niezgodne z Art. 22 Konstytucji.

– Po jego wprowadzeniu, firmy farmaceutyczne oraz apteki zostałyby pozbawione możliwości rywalizacji cenowej, na której do tej pory korzystali pacjenci – wyjaśniła mecenas.

Temu poglądowi sprzeciwił się prezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego Cezary Śledziewski. Jego zdaniem, to, że sztywne ceny i marże blokują konkurencję to mit.

– Sztywna cena nie oznacza ceny niezmiennej. Producenci leków będą mogli konkurować ceną w momencie jej ustalania z Ministerstwem Zdrowia przy każdorazowym ustalaniu nowych list refundacyjnych - twierdzi prezes Śledziewski podkreślając, że system ten stymulowałby popyt na leki generyczne wśród pacjentów.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.