10 tys. zł za reklamę aptek? Sąd nie miał wątpliwości

PRAWO

Autor: orzeczenia.nsa.gov.pl/ rynekaptek.pl   15-12-2017, 08:01

10 tys. zł za reklamę aptek? Sąd nie miał wątpliwości Sąd zgodził się z oceną organu, że opisane działania miały na celu obejście zakazu reklamy aptek i ich działalności (fot. archiwum)

Celem spółki miało być obejście zakazu reklamy aptek i ich działalności. Pod pozorem neutralnej informacji, rzekomo dotyczącej reklamy produktów leczniczych, jak również przedstawienia cen rynkowych wybranych produktów, służyły wzbudzeniu zainteresowania ofertą handlową aptek - uznał NSA.

W ocenie inspekcji farmaceutycznej, właścicielka aptek naruszyła zakaz reklamy poprzez prowadzenie reklamy, polegającej na zachęcaniu do dokonywania zakupów w swoich aptekach poprzez umieszczanie na stronach dwumiesięcznika (zamieszczonego w prasie oraz rozprowadzanego do skrzynek pocztowych) danych dotyczących nazw i adresów aptek obok reklam suplementów diety i produktów leczniczych z podanymi cenami sugerowanymi dla pacjenta.

Za prowadzenie niezgodnej z prawem reklamy spółka została ukarana karą pieniężną w kwocie 10 tys. zł pod rygorem natychmiastowej wykonalności.

Spółka odwołała się od tej decyzji, ale sąd I instancji uznał, że informacje zamieszczone w periodyku o nakładzie 700 000 egzemplarzy w przeważającej mierze spełniały przesłanki przemawiające za uznaniem ich za reklamę aptek.

Sąd podzielił ocenę inspekcji, że strona nie mogła nie mieć wpływu na treści publikowane przez wydawcę. "Spółka, jako profesjonalny uczestnik obrotu, mając na uwadze zakaz reklamy aptek i ich działalności, powinna weryfikować sposób realizacji zawieranych umów" - uznał sąd.

Zdaniem sądu, WIF trafnie stwierdził, że czynniki subiektywne, m.in. "zamiar" strony co do prowadzenia/nieprowadzenia reklamy apteki, jej "intencje" nie stanowią przesłanki odpowiedzialności za delikt administracyjny. W konsekwencji, w ocenie sądu, nie ulega wątpliwości, że zawierając umowę na wydawanie i dystrybucję dwumiesięcznika, a także godząc się na zamieszczone w nim treści, strona godziła się na naruszenie bezwzględnego zakazu reklamy aptek z art. 94a ust. 1 p.f., spod którego wyłączona jest jedynie informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki.

Sąd zgodził się z oceną organu, że opisane działania miały na celu obejście zakazu reklamy aptek i ich działalności. Przedmiotowe materiały, pod pozorem neutralnej informacji, rzekomo dotyczącej reklamy produktów leczniczych, jak również przedstawienia cen rynkowych wybranych produktów, służyły wzbudzeniu zainteresowania ofertą handlową aptek.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH