Apel Lewiatana o okrągły stół farmaceutów i właścicieli aptek

PRAWO

Autor: LJX/rynekaptek.pl   19-09-2013, 10:53

Apel Lewiatana o okrągły stół farmaceutów i właścicieli aptek

W związku z nowelizacją ustawy refundacyjnej Konfederacja Lewiatan apeluje do Ministra Zdrowia o zorganizowanie wspólnego spotkania wszystkich organizacji reprezentujących środowiska farmaceutów i właścicieli aptek.

Przedstawiciele organizacji pracodawców i branżowych chcą w rzetelny i merytoryczny sposób przedstawić opinie dotyczące obecnie obowiązujących zasad funkcjonowania rynku aptecznego.

"Samorząd aptekarski nie jest jedyną organizacją reprezentującą środowisko farmaceutów i właścicieli aptek. Nie ma też monopolu na wypowiadanie się w kwestiach dotyczących regulacji rynku farmaceutycznego. Wielu farmaceutów i właścicieli bardzo krytycznie ocenia obowiązujący obecnie przepis, który zakazuje aptekom dosłownie wszystkiego – każda działalność i informacja o ofercie, programach dla pacjentów i ubezpieczeniowych, usługach, które pacjent może otrzymać w aptece, jest  uznawana za nielegalną reklamę" - uważają pracodawcy z KL.

Oceniają, że nieprecyzyjne zapisy dotyczące zakazu reklamy aptek powodują, że w całym kraju toczą się tysiące postępowań, kontroli i "rozmów dyscyplinujących”. - Obecna sytuacja prowadzi do absurdalnej liczby postępowań sądowych, za które w ostatecznym rozrachunku najwięcej płacą sami podatnicy. Państwo i jego instytucje tracą czas na łapanie „przestępców”, informujących seniorów o rabacie na leki OTC i witaminy - podnoszą właściciele aptek.

Ich zdaniem, patologie te są wynikiem obecnych regulacji, które nie były zapisane w rządowym projekcie Ustawy refundacyjnej, lecz znalazły się tam w ostatnim etapie procesu legislacyjnego.  

- Trzeba doprecyzować zapisy dotyczące zakazu reklamy. Obecne nieprawidłowości  wynikają z pomieszania dwóch pojęć: reklamy apteki i informowania o jej ofercie. Zgadzamy się z tezą głoszoną przez Izbę Aptekarską, że farmaceuta, tak jak adwokat czy lekarz, nie powinien reklamować swoich usług. Nie zgadzamy się jednak ze stanowiskiem, że apteka nie ma prawa poinformować pacjentów o swojej ofercie, co mogą robić kancelarie adwokackie, szpitale czy przychodnie.

- Tym bardziej, że możliwość prezentacji oferty powinna dotyczyć jedynie asortymentu nierefundowanych leków, suplementów diety, kosmetyków czy wyrobów medycznych, które są z powodzeniem reklamowane przez supermarkety, drogerie czy stacje benzynowe - mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.
Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH