Apteka bez aptekarza, czyli o niebezpieczeństwach procesu usieciowienia aptek

PRAWO

Autor: Piotr Sędłak/ rynekaptek.pl   25-01-2019, 08:36

Apteka bez aptekarza, czyli o niebezpieczeństwach procesu usieciowienia aptek Tragedia, jaka wydarzyła się w Jarocinie, obnaża wszelkie zaburzenia w funkcjonowaniu aptek sieciowych w Polsce - uważa r.pr. Piotr Sędłak (fot. archiwum)

Od dłuższego czasu zwraca się uwagę na fakt, że dla znacznej części aptek tworzony jest fikcyjny etat kierownika apteki. W praktyce osoba taka zatrudniana jest np. na 1/10 etatu i nie ma ona fizycznej możliwości wpływu na pracę apteki - ocenia radca prawny Piotr Sędłak.

Inny przykład nieprawidłowości, to zatrudnianie kierownika apteki z innego województwa; niekoniecznie sąsiadującego z tym, w którym zlokalizowana jest apteka. Żaden przepis nie zabrania takiego rozwiązania. Przecież z tej przesłanki, że kierownik ma „dawać rękojmię należytego prowadzenia apteki”, nie można wyinterpretować, że musi to być farmaceuta mieszkający nieopodal apteki, w której ma być odpowiedzialny za jej pracę. Wiadomo – wolność gospodarcza, literalna wykładania prawa administracyjnego, no… „te sprawy”.

Kierownik, właściciel, czy „koordynator”?
Aby wyeliminować opisywane w tym miejscu przypadki, należałoby niezwłocznie uchwalić ustawę o wykonywaniu zawodu farmaceuty i aptekarza, która znacząco wzmacniałby rolę farmaceuty; przede wszystkim względem właściciela apteki. Może wydawać się to dziwne, ale farmaceuci, jako jedyny zawód zaufania publicznego, takiej ustawy nie mają. A mogłaby ona uratować komuś życie, a na pewno przeciwdziałać oczywistym patologiom w funkcjonowaniu aptek. W jaki sposób? Na przykład, umożliwiając kierownikowi apteki (lub zastępującemu go farmaceucie) samodzielne unieruchomienie apteki, w sytuacji niezapewnienia przez jej właściciela obecności w niej magistra farmacji, chroniąc jednocześnie – w takiej sytuacji – przed wypowiedzeniem stosunku pracy.

Podobnie, farmaceuta zatrudniony w aptece mógłby odmówić wykonania polecenia służbowego jej właściciela, które byłoby sprzeczne z prawem lub zasadami etyki zawodu farmaceuty (aptekarza). Obecnie tego rodzaju rozwiązań brakuje. Rezultatem tego są liczne wynaturzenia. Jedną z nich jest faktyczne kierowanie aptekami (dotyczy to w zasadzie tylko aptek sieciowych) przez tzw. „koordynatorów”. Osoby te, nie będąc farmaceutami, wydają tymże wiążące polecenia służbowe. Wobec nieistnienia jakichkolwiek regulacji farmaceuta jest nimi związany i ma obowiązek je wykonać; w przeciwnym wypadku naraża się na zwolnienie w trybie dyscyplinarnym.

Przy czym, problem „koordynatorów” wydaje się być poważniejszy. Prawo farmaceutyczne, ani inne przepisy regulujące pracę aptek, nie znają takiej instytucji, jak „koordynator apteki”. Jest to efekt uboczny procesu usieciowienia aptek; konglomerat kilku, kilkunastu, czy kilkudziesięciu aptek musi być siłą rzeczy przez kogoś zarządzany. Teoretycznie, jak już zauważano, to kierownik odpowiada za organizację pracy w aptece i jest odpowiedzialny (prawnie!) za jej funkcjonowanie (jak wykazano wcześniej, głównie na papierze, gdyż narzędzia decyzyjne trzyma w rękach właściciel). Faktycznie jednak, w aptekach sieciowych koordynator stawiany jest w hierarchii wyżej; jako „nadkierownik”.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH