Apteka w programie lojalnościowym? Pod żadnym pozorem

PRAWO

Autor: WSA, ms/rynekaptek.pl   07-10-2014, 10:29

Apteka w programie lojalnościowym? Pod żadnym pozorem Programy lojalnościowe w sądzie

Najpierw Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, później Główny Inspektor Farmaceutyczny wydali werdykt, w którym zawarli tezę, że apteka nie może brać udział w programie lojalnościowym, chociażby nie była jego organizatorem. Sprawa trafiła do sądu.

Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nakazał zaprzestania prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej oraz nałożył na jej właściciela karę pieniężną w wysokości 5 tys. zł.

Odwołanie do Głównego Inspektora Farmaceutycznego nie dało, oczekiwanego przez właściciela apteki, rezultatu. Ukarany dowodził, że uczestnictwo apteki w programie nie narusza ustawowego zakazu reklamy aptek.

Stanowisko właściciela apteki

Właściciel apteki nie zgodził się z tezą, że uczestnictwo apteki w programie lojalnościowym zachęca osoby uczestniczące w programie do dokonywania zakupów w tej aptece. Nie jest on organizatorem programu ani nadawcą korespondencji związanej z tym programem.

Właściciel apteki zapewniał, że według jego wiedzy, materiały informujące o programie nie zawierają publicznego, skierowanego do odbiorców zewnętrznych komunikatu o charakterze reklamowym.

Stanowisko GIF

W ocenie Głównego Inspektora Farmaceutycznego,  jedną z form reklamy są programy lojalnościowe, a ten konkretny program należy uznać właśnie za taki.  Zdaniem GIF, celem programów lojalnościowych jest: - pozyskanie grupy lojalnych klientów regularnie nabywających towary lub korzystających z usług organizatora programu lojalnościowego (bądź zleceniodawcy organizacji programu lojalnościowego); - kształtowanie pozytywnego wizerunku apteki wśród klientów; - obniżka kosztów dotarcia do klienta z kolejną ofertą; - rozpoznanie potrzeb klientów. Podstawą sukcesu programu lojalnościowego jest wywołanie u klienta emocjonalnego zaangażowania. Osiągnięcie tego celu może nastąpić przez zaoferowanie pacjentowi takiej usługi lub produktu, które sprawią, że poczuje on zarówno korzyści o charakterze emocjonalnym, jak i ekonomicznym.

Stanowisko WSA

Właściciel apteki złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w której argumentował, że uczestniczenie apteki ogólnodostępnej w programie lojalnościowym nie stanowi niedozwolonej reklamy apteki i jej działalności.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH