Blogerka omówiła produkty z apteki internetowej. Złamała zakaz reklamy aptek?

PRAWO

Autor: prawo.pl/ rynekaptek.pl   22-10-2018, 11:03

Blogerka omówiła produkty z apteki internetowej. Złamała zakaz reklamy aptek? Warto zaznaczyć, że przepis zakazujący reklamy nie ogranicza się jedynie do podmiotów prowadzących apteki - zaznacza prawnik (fot. archiwum)

Jedna z blogerek na swoim kanale rozpakowała zamówioną w aptece internetowej przesyłkę i zrecenzowała produkty. WIF wszczął postępowanie przeciwko spółce prowadzącej aptekę, a blogerce grozi 50 tys. zł kary. Sprawę opisuje adwokat Maciej Konarowski.

Zgodnie z art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego (PF) 1. „zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”.

Zdaniem niektórych prawników, organy kontrolne bardzo wąsko podchodzą do tej definicji.

"Wymaganie organu, by informacja udostępniana była w sposób uniemożliwiający szerszemu kręgowi osób zapoznanie się z nią, jest przykładem zakazanej w stosunku do przepisów karno-administracyjnych wykładni rozszerzającej ze skutkiem contra legem" - ocenia Maciej Konarowski, adwokat w kancelarii KRK Kieszkowska Rutkowska Kolasiński.

Prawnik przytacza kilka przykładów, w których praktyka stosowania przepisu doprowadziła do absurdalnej sytuacji.

Jedna ze spraw polega na wszczęciu postępowania przeciwko spółce prowadzącej aptekę, ponieważ popularna blogerka na swoim kanale na YouTube dokonała rozpakowania zamówionej w aptece internetowej przesyłki, omawiając zalety zamówionych produktów, prezentujące je oraz recenzując sposób obsługi zamówienia. 

"Jest to typowa praktyka pozwalająca influencerom na zdobycie popularności w mediach społecznościowych. Choć blogerka nie była w żaden sposób inspirowana przez przedsiębiorcę, a jej recenzja była rzetelna i nie wyłącznie pozytywna, Główny Inspektor Farmaceutyczny nabrał wątpliwości, czy w omawianym przypadku nie doszło do złamania zakazu reklamy aptek" - opisuje prawnik.

- Warto zaznaczyć, że przepis zakazujący reklamy nie ogranicza się jedynie do podmiotów prowadzących apteki, zatem w tym przypadku blogerka, zapewne nieświadoma istniejącego zakazu, udostępniając nagranie z „unboxingu”, naraziła się na karę w wysokości do 50 tys. złotych - dodaje.

Więcej: https://www.prawo.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH