Było ewidentne złamanie zakazu reklamy, ale spółka nie chciała odpuścić

PRAWO

Autor: orzeczenia.nsa.gov.pl/ rynekaptek.pl   10-01-2019, 11:04

Było ewidentne złamanie zakazu reklamy, ale spółka nie chciała odpuścić NSA uznał, że skarga kasacyjna nie zasługiwała na uwzględnienie, gdyż zawarte w niej zarzuty okazały się nieusprawiedliwione (fot. archiwum)

Mimo udziału w programie, w ramach którego pacjent otrzymywał dostęp do indywidualnych rabatów i promocji skutkujących obniżeniem cen produktów sprzedawanych w aptece, właściciel placówki uważał, że niesłusznie został ukarany za złamanie zakazu reklamy. Sprawę zakończył dopiero wyrok NSA.

W 2015 roku WIF wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w związku z podejrzeniem naruszenia art. 94a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, polegającego na prowadzeniu przez aptekę reklamy.

Miała ona polegać na udziale w programie, w ramach którego pacjent otrzymywał dostęp do indywidualnych rabatów i promocji skutkujących obniżeniem cen produktów sprzedawanych w aptece. O promocjach miała informować gazetka reklamowa.

WIF nakazał aptece zaprzestania tej działalności i nałożył karę w wysokości 22 tys. zł.

Spółka prowadząca aptekę wyjaśniła, że nie ona jest organizatorem programu i nie posiada informacji na temat jego funkcjonowania. Podała, że nie posiada także wiedzy, na czyje zlecenie drukowana była gazetka reklamowa oraz kto prowadzi jej dystrybucję, a także czy kolportaż jest nadal prowadzony.

Odwołała się od decyzji inspekcji. Jednak GIF za bezsporne uznał działania, jakie były powadzone w aptece. Pacjenci, którzy wzięli udział w programie, uzyskiwali możliwość uczestnictwa w programach sprzedaży rabatowej, skutkującej obniżeniem cen produktów dostępnych w aptece. Za każde wydane 5 zł uczestnik programu otrzymywał bowiem jeden punkt, o wartości 10 gr. Po uzbieraniu 100 punktów można było je jednorazowo wymienić na rabat o wartości 10 zł, obniżając tym samym cenę dowolnego produktu sprzedawanego w aptece. 

Ponadto GIF wskazał, że udostępniając ulotki reklamowe, apteka informowała pacjentów o możliwości przystąpienia do programu, oferując im nie tylko możliwość korzystania z programów rabatowych, lecz również sugerując, że uczestnictwo w tym programie zapewni im "dodatkową" opiekę, polegającą na możliwości uzyskania "indywidualnych informacji związanych z ochroną zdrowia".

Za kolejne formy niedozwolonej reklamy apteki GIF uznał także ustawienie przed jej drzwiami wejściowymi stojaka reklamowego, na którym widniało zdjęcie produktu leczniczego wraz z wyeksponowaną jego ceną oraz udostępnienie w aptece gazetki.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH