Co powinna wiedzieć apteka o ochronie danych osobowych

PRAWO

Autor: egospodarka.pl/rynekaptek.pl   07-04-2011, 14:22

Oferowane przez apteki programy lojalnościowe wymagają na ogół podania danych osobowych klienta. Kontrola nad bezpieczeństwem tych danych leży w gestii Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Fakt uczestnictwa w programie lojalnościowym bardzo często oznacza, że klient otrzymuje np. kartę magnetyczną, która może zawierać w sobie zakodowane dane osobowe, odczytywane następnie poprzez system informatyczny apteki.

Należy jednak podkreślić, że czynności o których mowa w powyższej definicji, nie muszą być wykonywane w systemie, by doszło do przetwarzania danych osobowych – informuje portal egospodarka.pl.

Jakie konsekwencje może mieć wprowadzenie programu lojalnościowego przez aptekę z punktu widzenia ochrony danych osobowych? Z dużą dozą pewności stwierdzić można, że zebrane w ten sposób informacje o osobach fizycznych stanowić będą zbiór danych, a więc posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym.

Żeby apteka jako tzw. administrator danych, w więc podmiot decydujący o celach i środkach przetwarzania danych, mogła legalnie pozyskać dane osobowe, powinna wykazać się jedną z przesłanek zawartych w art. 23 UODO.

 W zasadzie jedyną możliwą do zastosowania podstawą będzie uzyskanie zgody od osoby, której dane dotyczą. Będzie to zatem warunek konieczny, by apteka, w sposób zgodny z prawem, weszła w posiadanie (rozpoczęła przetwarzanie) danych osobowych.

Formularz przystąpienia do programu lojalnościowego powinien ponadto zawierać tzw. obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 1 UODO. Oznacza to, że administrator danych ma obowiązek poinformować osobę fizyczną, której dane pozyskuje, o swej nazwie i siedzibie, wskazać cel dla którego pozyskuje dane (uczestnictwo w programie lojalnościowym), pouczyć o prawie dostępu do danych oraz możliwości ich poprawiania, a także wskazać czy podanie danych ma charakter dobrowolny czy też istnieje jakiś prawny obowiązek (konkretny przepis z którego to wynika) ich podania.

Więcej: http://www.egospodarka.pl/64219,Programy-
lojalnosciowe-w-aptekach-a-ochrona-danych,1,20,2.html
 
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH