Czy spółka prowadziła reklamę, skoro treści zostały opublikowane i dystrybuowane wbrew jej woli?

PRAWO

Autor: orzeczenia.nsa.gov.pl/ rynekaptek.pl   08-11-2017, 08:48

 Czy spółka prowadziła reklamę, skoro treści zostały opublikowane i dystrybuowane wbrew jej woli? NSA rozstrzygał w sprawie zakazu reklamy aptek

Tym razem NSA przyznał rację przedsiębiorcy uznając, że w tej sprawie brak było dostatecznie przekonujących podstaw, aby spółce można było przypisać prowadzenie niedozwolonej reklamy aptek.

Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok sądu I instancji w sprawie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki i nałożenia kary pieniężnej i przyznał rację przedsiębiorcy.

Sąd: spółka też ponosi odpowiedzialność
W styczniu 2016 roku Główny Inspektor Farmaceutyczny stwierdził naruszenie przez spółkę art. 94a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne przez prowadzenie reklamy działalności aptek polegającej na kolportowaniu na terenie województwa śląskiego gazetki, w której umieszczono: artykuł, zdjęcia produktów leczniczych, suplementów diety, kosmetyków, wyrobów medycznych oraz ich sugerowaną cenę dla pacjenta, porównanie cen trzech produktów leczniczych i ich zamienników z podaną ceną 1 grosz, a także dane teleadresowe i godziny otwarcia dziesięciu aptek, w tym aptek prowadzonych przez spółkę. Za to nałożył karę pieniężną w wysokości 400 zł.

Przedsiębiorca odwołał się od decyzji argumentując, że po decyzji WIF umowa z wydawcą gazetki została wypowiedziana przez stronę ze skutkiem natychmiastowym. Zarówno inspekcja farmaceutyczna, jak i sąd I instancji, który rozpatrywał sprawę stwierdzili, że umowa zlecenia zawarta między spółką a firmą wydawniczą nie wyłącza ciążącego na przedsiębiorcy obowiązku przestrzegania zakazu reklamy apteki, ani też odpowiedzialności za ewentualne naruszenia, bowiem jako profesjonalny uczestnik obrotu powinna weryfikować sposób realizacji zawieranych przez nią umów.

W ocenie organu, spółka powinna mieć świadomość tego, że wypowiedzenie umowy zawartej z wydawcą gazetki w czerwcu 2014 roku, podczas gdy kolejne wydanie gazetki było zaplanowane na lipiec 2014 roku, nie zapobiegnie zamieszczeniu w gazetce danych aptek, zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami. "Spółka mogła się zatem spodziewać, że wypowiedzenie umowy wywrze skutki na przyszłość, ale nie spowoduje usunięcia danych aptek w wydaniu z lipca 2014 roku" - uzasadniał sąd.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.