DOZ o wymianie listów w sprawie reklamy aptek: wykorzystano autorytet ministra

PRAWO

Autor: LJ/rynekaptek.pl   11-04-2012, 11:01

DOZ o wymianie listów w sprawie reklamy aptek: wykorzystano autorytet ministra

DOZ S.A. w liście do Ministra Zdrowia protestuje przeciwko publicznemu negowaniu działalności spółki bez udziału samego zainteresowanego. Jest to odpowiedź na wymianę listów między Naczelną Radą Aptekarską i Departamentem Polityki Lekowej i Farmacji MZ. Zdaniem spółki, w walce o ograniczenie konkurencji na rynku aptek, NRA wykorzystuje autorytet Ministra Zdrowia.

W marcu br. Grzegorz Kucharewicz, prezes NRA informował resort zdrowia o łamaniu zakazu reklamy aptek poprzez prowadzenie programów lojalnościowych przez spółkę DOZ. Izba wskazuje, że prowadzony przez spółkę program opieki farmaceutycznej polega m.in. na udzielaniu pacjentom nabywającym produkty w danej aptece tzw. plusów, które stanowią podstawę do nabycia towaru po preferencyjnej cenie. Zdaniem Izby, to oznacza, że towar ten jest nagrodą za zakupy w aptekach DOZ.

W odpowiedzi na pismo NRA, dyrektor Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Artur Fałek odpowiada, że "wskazywane przez Izbę działania spółki DOZ mające, w ocenie resortu, de facto charakter programów lojalnościowo-rabatowych, mogą stanowić próbę obejścia przepisów ustawy Prawo Farmaceutyczne oraz ustawy o refundacji leków.

DOZ S.A. w piśmie do Ministra Zdrowia zaznacza, że taka "upubliczniona wymiana korespondencji pomiędzy Naczelną Izbą Aptekarską a Ministerstwem Zdrowia w sprawie działalności DOZ S.A. i aptek uczestniczących w Programie Opieki Farmaceutycznej odbywa się bez udziału spółki".

- Jest to praktyka nie do przyjęcia w państwie prawa, zwłaszcza, że wypowiadający się organ nie jest kompetentny do prowadzenia postępowań ani w sprawie reklamy aptek, ani w sprawie reklamy leków. Minister Zdrowia nie jest również w żaden sposób upoważniony do przekazywania organom kompetentnym do prowadzenia takich postępowań wytycznych w zakresie interpretacji przepisów prawa, w związku z czym działania Ministerstwa w tym zakresie są działaniem pozaprawnym - czytamy w liście.

Władze spółki oceniają, iż żadna ze stron nie zapoznała się z istotą działań podejmowanych po 1 stycznia 2012 r. przez DOZ S.A. - "Ani Naczelna Izba Aptekarska ani Ministerstwo Zdrowia nie biorą pod uwagę, że pacjent ma prawo do obniżek cen i opieki farmaceutycznej. Taka działalność nie może więc z definicji być uznana za zakazaną reklamę aptek" - utrzymują przedstawiciele DOZ.  
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH