Eksport kosmetyków do Chin jest zagrożony?

PRAWO

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   04-03-2015, 10:39

Eksport kosmetyków do Chin jest zagrożony?

Niekorzystne zmiany planowane w chińskim prawie mogą zablokować eksport polskich kosmetyków na ten rynek - alarmuje Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego i branżowe zrzeszenie Cosmetics Europe.

Chińska Agencja Żywności i Leków (CFDA) - jak ostrzega branża kosmetyczna - przygotowała regulacje, które oznaczają w praktyce, że kosmetyki eksportowane na ten rynek trzeba będzie wkładać w specjalne opakowania. Wprowadzają one bowiem zakaz zakrywania oryginalnych etykiet produktów kosmetycznych naklejkami. Sprawą ma się zająć podczas rozpoczynającej się właśnie sesji Ogólnochińskie Zgromadzenie Przedstawicieli Ludowych - chiński odpowiednik parlamentu.

"Konieczność przygotowywania oddzielnych opakowań specjalnie na rynek chiński skutecznie zablokowałaby import produktów i wpłynęłaby negatywnie na zdolność polskich przedsiębiorstw do prowadzenia działalności w Chinach. Dlatego Konfederacja Lewiatan i Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego apelują do naszych władz o interwencję, aby zapobiec wejściu w życie zmian w chińskim prawie" - napisały obie organizacje w apelu.
 
Projekt zakłada wprowadzenie nowych przepisów w marcu 2015, z datą rozpoczęcia obowiązywania 1 lipca 2015 r.
 
"Taki termin jest niemożliwy do realizacji dla europejskich przedsiębiorców" - oceniają polscy producentów kosmetyków, zdaniem których projektowane przepisy będą wymagać wprowadzenia zasadniczych zmian w praktykach obecnie stosowanych przez branżę i instytucje nadzoru, toteż niezbędne jest ustalenie planu wdrożenia i przynajmniej 24 miesięcznego okresu przejściowego na dostosowanie się do nowych wytycznych.
 
Chińska Agencja Żywności i Leków (CFDA), która podlega bezpośrednio Radzie Państwa ChRL, sprawuje kompleksowy nadzór nad bezpieczeństwem produktów spożywczych, zdrowej żywności oraz kosmetyków, a także jest odpowiedzialna za przeprowadzanie regulacji dotyczących produkcji leków w ChRL.
 
Chiny są dla Polski bardzo perspektywicznym rynkiem, gdzie część producentów sprzedaje już z powodzeniem swoje wyroby, a część jest na etapie rejestracji produktów. Na razie eksport kosmetyków bezpośrednio do Chin kontynentalnych jest jednak niski, gdyż nawet przed planowanymi zmianami jest to rynek bardzo trudny ze względu na wysoki stopień protekcjonizmu, problemy z ochroną własności intelektualnej, wysokimi kosztami marketingu i dużą konkurencją.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH