Farmaceuta kontra pacjent, a pomiędzy nimi NFZ (IV)

PRAWO

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   28-07-2011, 06:11

Farmaceuta kontra pacjent, a pomiędzy nimi NFZ (IV)

Rygorystyczne, nieżyciowe przepisy z uczciwych farmaceutów mogą uczynić co najmniej milczących świadków uchybień. Przy tworzeniu przepisów przydałby się margines na zdrowy rozsądek.

Leszek Jargan, prezes Grupy Polskich Aptek zwraca uwagę na par. 11 ust. 6 pkt 3, który mówi o karze w przypadku przedstawienia danych niezgodnych ze stanem faktycznym, na podstawie których oddział wojewódzki Funduszu, o którym mowa w par. 1 ust. 2, dokonał refundacji.

- Jeżeli zostanie sporządzona korekta zestawienia refundacyjnego, to apteka nie powinna ponieść konsekwencji. Tymczasem w świetle rozporządzenia, jeśli farmaceuta popełni błąd w złożonym wniosku i wyśle jego korektę, Fundusz obciąży go zwrotem refundacji z odsetkami i karą umowną. To nie jest do zaakceptowana.

Zdaniem prezesa Jargana, przepis zmusza aptekarza do zatajenia pomyłki, mimo posiadania wiedzy o jej popełnieniu. Uczciwy obywatel powinien mieć możliwość przyznania się do błędu. Tymczasem takie przepisy ciągną go na „ciemną stronę mocy”.

Zdaniem resortu zdrowia, należyte wykonanie umowy polega na tym, że dane przekazywane do płatnika publicznego są zgodne z danymi zawartymi na recepcie. Aptekarz ma możliwość wystąpienia do dyrektora OW NFZ z wnioskiem o korektę tych danych. Jednocześnie płatnik zwrócił uwagę na znaczenie danych dotyczących zrealizowanych recept. Są one podstawą do wymierzenia kwot dla podmiotów odpowiedzialnych za przekroczenie limitu (system pay-back).

Ostatecznie Ministerstwo Zdrowia przystało na dopisanie przepisu, iż kary, o której mowa w ust. 6 pkt 3, nie nakłada się, jeżeli podmiot złoży korektę w sposób określony w art. 45 ust. 1 do 13 ustawy.

Tajemniczy pacjent
Duże wątpliwości dotyczyły także kwestii, co znaczy "nieuzasadniona odmowa realizacji recepty". Pojęcie to pojawia się w par. 11 ust. 2 pkt 1a. Zdaniem NFZ, ten  przepis zabezpiecza interes pacjenta, który powinien otrzymać lek. W każdej sytuacji pacjent będzie mógł zgłosić zdarzenie odmowy realizacji recepty np. z powodu błędnego wypisania jej przez lekarza.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH