GIF: programy lojalnościowe są zabronioną reklamą aptek

PRAWO

Autor: GIF/rynekaptek.pl   04-07-2014, 15:45

GIF: programy lojalnościowe są zabronioną reklamą aptek

Programy lojalnościowe w ocenie inspekcji farmaceutycznej i NSA są zabronioną reklamą aptek i ich działalności - stwierdza Główny Inspektor Farmaceutyczny. W wydanym komunikacie przypomina wyroki Wojewódzkiego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

W związku z rozpowszechnianiem przez podmioty trzecie informacji, jakoby programy lojalnościowe nie stanowiły zabronionej reklamy aptek i ich działalności, Główny Inspektor Farmaceutyczny przypomina o art. 94 a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, który stanowi, iż zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności - czytamy w komunikacie GIF.

Organy Inspekcji Farmaceutycznej przyjmują, że reklamę aptek oraz ich działalności stanowią programy lojalnościowe, mające na celu pozyskanie grupy lojalnych klientów (przyciągnięciu nowych, zatrzymaniu dotychczasowych) regularnie nabywających towary lub korzystających z usług przedsiębiorcy.

Podstawą realizacji celów programów lojalnościowych jest wywołanie po stronie klienta stanu emocjonalnego zaangażowania. Może to nastąpić poprzez oferowanie mu takiego towaru, czy też usługi, które sprawią, że poczuje korzyść o charakterze emocjonalnym i ekonomicznym. Kształtowane przez programy lojalnościowe swego rodzaju więzi między klientem a przedsiębiorcą prowadzi w rezultacie do wzrostu sprzedaży oferowanych towarów lub usług, często osłabiając pozycję konkurencji, jak również zapewniając bezpłatną reklamę.

Stanowisko GIF potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych, np. wyrok z 10 grudnia 2012 roku wydany po wprowadzeniu całkowitego zakazu reklamy aptek i ich działalności. WSA w Warszawie stwierdził, że reklamą apteki jest każdego rodzaju informacja, której celem jest zachęta do nabycia oferowanych przez aptekę towarów lub skorzystania z określonych usług. Reklama może przyjmować różne formy, w szczególności:haseł, sloganów, spotów TV, ulotek, bilboardów, folderów czy gazetek.

W orzeczeniu za reklamę apteki zostały również uznane czynności polegające na wręczaniu bonów rabatowych, umieszczanie obok nazwy apteki "niskie ceny", "wysokie rabaty". Za działania reklamowe powinny być uznane również takie działania, których zamierzonym celem jest pozyskiwanie nowych klientów lub utrzymanie dotychczasowych.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH