Handel lekami w sieci: lepsze dobre prawo niż zakazy

PRAWO

Autor: Dziennik Gazeta Prawna/rynekaptek.pl   21-09-2010, 15:29

Mecenas Ewa Rutkowska z kancelarii Baker & McKenzie przekonuje w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną, że w tej dziedzinie nie są potrzebne zakazy, ale właściwe przepisy.

– Doświadczenie innych państw, w których działa sprzedaż internetowa leków na receptę, pokazuje, że taki zakaz nie jest uzasadniony ani proporcjonalny. Problem można rozwiązać, wprowadzając odpowiednie regulacje – uważa mecenas Rutkowska.

I dodaje, że konieczne jest zdefiniowanie wysyłkowej sprzedaży leków. Brak definicji wprowadza niepewność prawną i prowadzi do chaotycznych działań organów nadzoru, które uznają za niezgodne z prawem modele niemieszczące się w pojęciu sprzedaży wysyłkowej, co potwierdził w jednym z wyroków sąd administracyjny.

– Proponowana obecnie przez Ministerstwo Zdrowia definicja miesza jednak sposób wykonania umowy, czyli dostawy leku poprzez wysyłkę, o czym mowa w nazwie definiowanego pojęcia, ze sposobem zawarcia umowy sprzedaży, odwołując się do wykorzystania środków komunikacji elektronicznej – wyjaśnia mec. Ewa Rutkowska.

Przypomnijmy, że projekt ustawy Prawo farmaceutyczne precyzuje definicję sprzedaży wysyłkowej (w tym także przez internet), by nie było wątpliwości, że taka forma sprzedaży leków na receptę jest niezgodna z prawem. W uzasadnieniu do projektu resort zdrowia informuje, że wprowadzenie definicji „sprzedaży wysyłkowej" ma na celu uniknięcie występujących wątpliwości w zakresie interpretacji art. 68 ust. 3 ustawy Prawo farmaceutyczne.

Według projektu ustawy, sprzedażą wysyłkową produktów leczniczych jest „umowa sprzedaży produktów leczniczych zawierana z pacjentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystywaniu: środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną".

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH