Inspekcji nie podobały się napisy „Mówimy po litewsku" na szybie apteki

PRAWO

Autor: zdrowie.abc.com.pl/rynekaptek.pl   03-11-2017, 09:27

Inspekcji nie podobały się napisy „Mówimy po litewsku" na szybie apteki Opinia prawna dot. zakazu reklamy aptek

Wykładnia przepisu art. 94a ust. 1 ustawy z 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne, który stanowi, że zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności, rodzi liczne spory interpretacyjne - ocenia Marek Redecki, radca prawny.

Analiza orzecznictwa sądów administracyjnych, a zwłaszcza decyzji wydawanych przez organy nadzoru farmaceutycznego prowadzi do wniosku, iż zakaz reklamy jest rozumiany bardzo restrykcyjnie, w sposób ograniczający de facto jakiekolwiek formy nie tylko reklamy, a wręcz promocji i jakichkolwiek innych form aktywności marketingowej aptek.

W systemie prawa polskiego brak jest jednej powszechnie obowiązującej definicji legalnej reklamy. Najczęściej powoływana definicja legalna znajduje się w art. 4 pkt 17 ustawy z 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1414), zgodnie z którą reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług; reklamą jest także autopromocja.

W art. 94a ust. 1 zdanie drugie PF ustawodawca jednoznacznie wskazał jakie działania nie stanowią reklamy wskazując, iż „nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”. Dokonując wykładni a contrario ww. przepisu należałoby dojść do wniosku, że wszelkie inne działania stanowią reklamę, a w konsekwencji są zakazane przez normą zawartą w zdaniu pierwszym tego przepisu. Takie ujęcie normatywne zakazu reklamy aptek nie pozostawia żadnej przestrzeni interpretacyjnej. Nie sposób zatem nie dostrzec, iż zamiarem ustawodawcy było wyeliminowanie wszelkich form reklamy aptek poza informacją o lokalizacji i godzinach pracy.

To prowadzi do wniosku, iż poza oczywistym zakazem działań promocyjnych apteki nie mogą również uczestniczyć w programach lojalnościowych, takich jak na przykład Karta Seniora czy Karta Dużej Rodziny. 

Poza przedstawionym spójnym stanowiskiem Inspekcji Farmaceutycznej oraz wyrokami sądów administracyjnych w zakresie restrykcyjnej wykładni art. 94a PF zakazującego jakąkolwiek reklamę aptek również przez uczestnictwo w programach typu „Karta Seniora” czy „Karta Dużej Rodziny”, pojawiają się głosy krytyczne samorządu aptekarskiego oraz przedstawicieli doktryny.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.