Kodeks producentów suplementów diety ma zwiększyć bezpieczeństwo konsumentów

PRAWO

Autor: Marzena Sygut/rynekaptek.pl   11-01-2017, 08:02

Kodeks producentów suplementów diety ma zwiększyć bezpieczeństwo konsumentów Organizacje zrzeszające producentów suplementów diety wprowadzają Kodeks dobrych praktyk reklamy suplementów diety

Kodeks dobrych praktyk reklamy suplementów diety to pierwsza próba samoregulacji rynku suplementów diety. Jak podkreślają specjaliści z branży Kodeks ma za zadanie wypracowanie tzw. dobrego obyczaju służącego ochronie konsumentów przed wprowadzającym w błąd przekazem reklamowym.

Autorami nowych rozwiązań są cztery polskie organizacje zrzeszające producentów suplementów diety: KRSiO - Krajowa Rada Suplementów Diety i Odżywek, Polfarmed - Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych, PASMI - Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty oraz Suplementy Polska - Związek Producentów i Dystrybutorów. W ten sposób odpowiedziały na propozycję samoregulacji branży, z którą to wystąpił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów a także na uwagi m.in. Ministerstwa Zdrowia dotyczące ochrony konsumentów przed mogącymi zawierać fałszywe treści reklamami.

Jak wyjaśniła podczas konferencji prasowej, która miała miejsce w Warszawie we wtorek (10 stycznia), dr Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk prezes KRSiO, kodeks został zainicjowany i opracowany przez cztery organizacje, które zrzeszają ponad 80 proc. reklamodawców suplementów diety.

O  co chodzi w kodeksie?
- Autoregulacja wprowadza standardy uszczegóławiające obecnie funkcjonujące przepisy prawa i niejednokrotnie wykraczające poza nie. Obejmuje ona wszelkie formy reklamy w tym: telewizyjną internetową, radiową i prasową. Kodeks ma też za zadanie wypracowanie tzw. dobrego obyczaju. Do przestrzeganie jego zasad powołany został sąd dyscyplinarny - wyjaśniła Suchoszek-Łukaniuk.

Kodeks wprowadza m.in. ustanowienie obowiązku umieszczania nazwy kategorii "suplement diety" w reklamie w prawym dolnym rogu, co ma ułatwić konsumentowi identyfikację produktu. W przypadku reklamy radiowej natomiast konieczne jest dwukrotne zaznaczenie nazwy kategorii.

Samoregulacja narzuca zakaz wykorzystywania wizerunku lub rekomendacji zawodów medycznych, jak np. lekarzy, pielęgniarek czy to rzeczywistych osób, czy też fikcyjnych w reklamach suplementów diety.

Kodeks zakazuje też m.in. odnoszenia się w reklamie do chorób i sugerowania właściwości leczniczych reklamowanego produktu.

Próba samoregulacji jest m.in. odpowiedzią na zapowiedź wiceministra zdrowia Krzysztofa Łandy, który mówił o konieczności regulacji rynku reklamy leków, suplementów diety i ochrony konsumentów przed ich fałszywymi treściami.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH