Łamanie zakazu reklamy aptek "dyskwalifikuje" do ich prowadzenia

PRAWO

Autor: Piotr Sedlak/ rynekaptek.pl   22-04-2015, 07:27

Łamanie zakazu reklamy aptek "dyskwalifikuje" do ich prowadzenia Łamanie zakazu reklamy aptek a rękojmia na ich należyte prowadzenie

Łamanie przez przedsiębiorcę aptecznego zakazu określonego w art. 94a ust. 1 PF jest podstawą nie tylko do odebrania zezwolenia na prowadzenie jednej apteki, ale stawia pod znakiem zapytania jego etyczną zdatność do prowadzania jakiejkolwiek apteki - uważa Piotr Sędłak.

Od 1 stycznia 2012r. w polskim prawie farmaceutycznym obowiązuje całkowity zakaz reklamy aptek. Znowelizowany przepis art. 94a ust. 1 PF nie zawiera w sobie definicji reklamy działalności apteki, a będąc ścisłym – definicja ta ma charakter negatywny; przepis stwierdza jedynie, że „nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego” (in fine). Złamanie zakazu reklamy aptek grozi wszczęciem przez właściwy wojewódzki inspektorat farmaceutyczny postępowania administracyjnego, a w konsekwencji – wydania decyzji nakazującej zaprzestanie naruszeń (art. 94a ust. 3 PF), mającej dodatkowo rygor natychmiastowej wymagalności (art. 94a ust. 4 PF).

- Czym grozi niepodporządkowanie się pod decyzję WIF w kwestii reklamy apteki? Wedle art. 103 ust. 3 pkt. 5 PF jest to fakultatywna przesłanka do cofnięcia danej aptece zezwolenia, a przy okazji – podstawa do nałożenia kary pieniężnej w wysokości do 50 tys. zł (art. 129b ust. 1 PF) - zauważa Piotr Sędłak, aplikant współpracujący z kancelarią radcy prawnego Małgorzaty Repelewicz.

Ale to tylko jedna strona zagadnienia. Reklama działalności aptek, pomimo wprowadzenia obostrzeń prawnych ponad trzy lata temu, nadal funkcjonuje i jest popełniana przede wszytkom przez apteki sieciowe; to one dysponują najczęściej odpowiednimi środkami i infrastrukturą techniczną by reklamę otwartą lub bardziej zakamuflowaną prowadzić. Wbrew temu co mogłoby się prime facie wydawać, stosowanie reklamy apteki może rodzi konsekwencje dla przedsiębiorcy prowadzącego apteki (czy sieć aptek) i być również podstawą do obligatoryjnego cofnięcia zezwolenia nie danej aptece, ale wszystkim aptekom prowadzonym przez przedsiębiorcę dopuszczającego się zakazanej przez art. 94a PF reklamy apteki.

Wszystko uzależnione jest od tego, jakiego typu charakter ma dana reklama apteki? Jeżeli bowiem jest to reklama jednorazowa, zakamuflowana, krótkotrwała, to wówczas art. 94a, art. 103 ust. 2 pkt. 5 oraz art. 129b ust. 1 PF wydaje się być odpowiednim narzędziem do jej zwalczania. Zdarzają się jednak i takie sytuacje, w których reklamowanie aptek jest jednocześnie deliktem konkurencyjnym, tzn. czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy, który narusza lub zagraża interesowi innego przedsiębiorcy prowadzącego aptekę.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH