Lokowanie reklamy aptek: za promocję na pojemniku na śmieci też jest kara

PRAWO

Autor: orzeczenia.nsa.gov.pl/ rynekaptek.pl   23-05-2019, 08:03

Lokowanie reklamy aptek: za promocję na pojemniku na śmieci też jest kara Zdaniem WSA, zamieszczenie znaku firmowego oraz danych dotyczących aptek skarżącego na pojemnikach przeznaczonych do segregacji śmieci stanowi niedozwoloną reklamę aptek (fot. archiwum)

WSA w Warszawie oddalił skargę spółki na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego. Inspekcja ukarała przedsiębiorcę karą w wysokości 4 tys. zł za złamanie zakazu reklamy apteki. Forma reklamy była nietypowa - na pojemnikach na śmieci umieszczano znak firmowy oraz informacje o aptece.

Przedsiębiorca tłumaczył się tym, że spółka nie zlecała umieszczania na pojemnikach na śmieci znaku firmowego i informacji dotyczących apteki, nie finansowała takiej formy informacji oraz nie zawierała żadnej umowy w tym przedmiocie. Nie zarządzała także lokowaniem pojemników na śmieci, jak również nie posiadała żadnych informacji odnośnie ich liczby i lokalizacji w innych miejscowościach.

Co na to właściciel pojemników, czyli Przedsiębiorstwo Oczyszczania Miasta? Spółka poinformowała, że z uwagi na wygląd pojemników, przypominający słupy ogłoszeniowe, są one wykorzystywane przez rozmaite podmioty i osoby bez wiedzy i zgody Przedsiębiorstwa do traktowania ich jako miejsce na reklamę.

WIF nałożył na spółkę karę, mimo że uzewnętrznienie informacji o nazwie, lokalizacji i godzinach otwarcia apteki jest wprost wyłączone z zakazu reklamy oraz braku poczynienia jakichkolwiek ustaleń co do tego, aby to spółka nakleiła lub zleciła naklejenie plakatów na pojemniki na odpady.

W odwołaniu GIF podkreślał, że decyzja inspekcji wojewódzkiej była słuszna. "Plakat jest bardzo mocno przytwierdzony oraz idealnie dopasowany kształtem i rozmiarem do powierzchni reklamowej i kształtu pojemnika. Na każdym plakacie znajduje się ogromny napis "APTEKA", logo wspólne dla aptek i punktów aptecznych "R." tj. kółko z półksiężycem i napisem "R.", zaś pod logo na plakacie widnieje kod kreskowy" - opisał GIF.

Zdaniem organu, plakaty są materiałami reklamowymi, nie zaś informacją dotyczącą lokalizacji i godzin pracy apteki, ponieważ informacja zawiera przekaz o charakterze neutralnym, natomiast wywieszony w miejscu publicznie dostępnym, wielkoformatowy plakat służy celom reklamowym. Znaczne rozmiary spornego plakatu, zastosowana w nim szata graficzna i wielkość napisów, sposób jego ekspozycji (miejsce publiczne, ogólnodostępne) oraz forma w jakiej został wykonany, wskazują, że ponad funkcją informacyjną przeważa charakter reklamowy.

Plakat skłoni osoby oglądające go do odwiedzenia apteki i dokonanie w niej zakupów. Naklejony na kontenery na odpady do recyklingu (przypominający w istocie słup ogłoszeniowy) stanowi formę wielkoformatowej reklamy zewnętrznej.

Również zdaniem WSA, zamieszczenie znaku firmowego oraz danych dotyczących aptek skarżącego na pojemnikach przeznaczonych do segregacji śmieci stanowi niedozwoloną reklamę aptek.

"Materiał dowodowy zgromadzony w sprawie jest wystarczający do nałożenia kary pieniężnej, nawet jeśli WIF nie poczynił ustaleń w zakresie zlecenia naklejenia plakatów na pojemniki" - dodano w uzasadnieniu.

VI SA/Wa 2229/18

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH