MZ: analizujemy, które suplementy powinny zostać w aptece

PRAWO

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   22-03-2017, 08:02

MZ: analizujemy, które suplementy powinny zostać w aptece Resort pochyla się nad jakością produktów oraz reklamą

Analizujemy, które suplementy powinny zostać w aptece, a które nie. Zdajemy sobie sprawę, że najwięcej apteki zarabiają na suplementach. Ale nie widzimy potrzeby, by wszystkie dostępnie obecnie nadal tam się znajdowały - mówi Ewa Warmińska.

Częściowo zgadzamy się z wnioskami raportu NIK dotyczącego rynku suplementów diety. Z kilkoma niekoniecznie. To co zauważa Ministerstwo Zdrowia i znajduje odzwierciedlenie w ministerialnym raporcie Zespołu ds. uregulowania reklamy leków i suplementów diety, to problem z prezentowaniem tych produktów i sposobem odbierania informacji przez pacjentów. Ci nie do końca mają świadomość, czy dany produkt jest lekiem czy suplementem. Niewątpliwie sposób reklamy czy prezentowania produktów wpływa na mylne postrzeganie ich przez pacjentów - mówiła Ewa Warmińska, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji MZ, podczas II Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Katowice, 9-10 marca).

- Jest też kwestia jakości tych produktów. Cały czas inspekcja sanitarna pracuje nad tym, by ta jakość była sprawdzana, kontrole się odbywają. Więc nie można mówić, że nadzoru nad rynkiem nie ma. Chcielibyśmy wprowadzić pewne ułatwienia dla inspektorów, jak i dla podmiotów, które na tym rynku funkcjonują, by weryfikacja tych produktów przebiegała w sposób łatwiejszy i bardziej usystematyzowany - dodała.

Ograniczenie asortymentu
Resort zdrowia od pewnego czasu sygnalizuje propozycje rozwiązań: opłaty za powiadomienia o wprowadzeniu do obrotu suplementów diety oraz za zmianę tych powiadomień, zakaz reklamy zawierającej fałszywe treści, niebieski pasek na opakowaniach suplementów, by były łatwo odróżniane od leków, wyraźna ekspozycja leków od suplementów w aptece.

- Chcemy wprowadzić zasadę wyraźnego odróżniania leków od suplementów. Co prawda taki przepis znajduje się w prawie farmaceutycznym, ale obecne rozwiązanie nie jest wystarczające. Zdajemy sobie też sprawę jak duże zyski apteki generują ze sprzedaży suplementów. Przeanalizowaliśmy zatem wnikliwie asortyment apteczny oraz co by się wydarzyło, gdybyśmy ten asortyment nieco ograniczyli. Nie ukrywam, że takie mamy pokusy. Dostrzegamy problem w tym, że pacjenci - kierując się do apteki - mylnie mogą uważać, że produkty, które tam otrzymują, mają działanie lecznicze - mówiła wiceszefowa departamentu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH