MZ przypomina co można zrobić z lekami, gdy apteka kończy działalność

PRAWO

Autor: Sejm/ rynekaptek.pl   01-02-2018, 13:07

MZ przypomina co można zrobić z lekami, gdy apteka kończy działalność Uzyskanie zgody na zbycie leków do hurtowni farmaceutycznej, apteki lub punktu aptecznego dotyczy produktów leczniczych znajdujących się w aptece w dniu wygaśnięcia zezwolenia (fot. archiwum)

W decyzji stwierdzającej wygaśnięcie zezwolenia wojewódzki inspektor farmaceutyczny może wydać zgodę na zbycie do hurtowni farmaceutycznej, apteki lub punktu aptecznego produktów leczniczych znajdujących się w aptece w dniu wygaśnięcia zezwolenia - przypomina MZ.

W przypadku rezygnacji z prowadzenia apteki czy punktu aptecznego, w celu uniknięcia strat majątkowych podmiotów kończących tę działalność, jak również by zapobiec marnotrawieniu pełnowartościowych produktów leczniczych, w znowelizowanej ustawie z dnia 6 września 2001 r – Prawo farmaceutyczne w wersji obowiązującej od 25 czerwca 2017 r. wprowadzono art. 104 ust. 5 w brzmieniu:

„W decyzji stwierdzającej wygaśnięcie zezwolenia wojewódzki inspektor farmaceutyczny może wydać zgodę na zbycie do hurtowni farmaceutycznej, apteki lub punktu aptecznego produktów leczniczych znajdujących się w aptece w dniu wygaśnięcia zezwolenia. Decyzja zawiera wykaz produktów leczniczych, obejmujący w odniesieniu do każdego produktu: nazwę, dawkę, wielkość opakowania, liczbę opakowań, postać farmaceutyczną, kod identyfikacyjny EAN lub inny kod odpowiadający kodowi EAN, numer serii oraz datę ważności.”

Przepis ten umożliwia zbywanie produktów leczniczych w przypadku wygaszania zezwolenia na prowadzenie apteki czy punktu aptecznego oraz reguluje warunki tego działania, mając na celu zapewnienie bezpieczeństwa stosowania będących w obrocie leków oraz przyczynia się do zachowania przejrzystości działania podmiotu kończącego tę działalność.

Uzyskanie zgody na zbycie leków do hurtowni farmaceutycznej, apteki lub punktu aptecznego dotyczy produktów leczniczych znajdujących się w aptece w dniu wygaśnięcia zezwolenia. Niedopuszczalna jest sprzedaż tych produktów innej aptece czy hurtowni przed uzyskaniem decyzji wygaszającej zezwolenie, a mogącej zawierać równocześnie zgodę na tego typu działanie. Jest to przesłanka do cofnięcia zezwolenia, a wygaśnięcia w takim przypadku nie stwierdza się.

Ponadto zgodnie z obowiązującymi przepisami w chwili likwidacji apteki przedsiębiorca może (jeśli dopuszcza to umowa zawarta z kontrahentem) zwrócić zapasy leków w cenie pierwotnej do hurtowni, w której zostały one nabyte. Aby mogły one podlegać redystrybucji, muszą spełniać określone warunki, czyli przede wszystkim mieć odpowiednio długą datę ważności, nienaruszone, oryginalne opakowanie oraz rzetelnie udokumentowane warunki przechowywania.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH