NRL pyta: co zrobić, kiedy pseudolekarz reklamuje "pseudoleczniczy" suplement

PRAWO

Autor: NRL/ rynekaptek.pl   25-01-2016, 08:33

NRL pyta: co zrobić, kiedy pseudolekarz reklamuje "pseudoleczniczy" suplement Osoba udająca lekarza reklamuje pseudolecznicze preparaty. Co w takiej sytuacji?

Znowu jest problem z suplementami diety. Kto powinien reagować w przypadkach prezentowania reklam "pseudoleczniczych" preparatów przez aktorów odgrywających postacie lekarzy?

Naczelna Rada Lekarska zwróciła się do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie podjęcia działań wobec prezentowania "pseudoleczniczych" preparatów poprzez ich reklamę przez aktorów nazywających siebie lekarzami. We wniosku do RPO lekarze wskazali, że dopuszcza się obecnie "pozamedyczne" osoby do okłamywania ludzi prezentowaniem często wątpliwie skutecznych "leków" przez pseudolekarzy. NRA jest zaniepokojona brakiem reakcji izb lekarskich. 

W odpowiedzi RPO zwrócił się do NRL z prośbą o wskazanie stanowiska Izby Lekarskiej. Oto co napisała NRL.

„Samorząd lekarski działa na podstawie i w ramach ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich. W zakresie zadań powierzonych samorządowi lekarskiemu jest m.in. sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem zawodów lekarza i lekarza dentysty.

Realizując powyższe zadanie organy odpowiedzialności zawodowej samorządu lekarskiego reagują na sytuacje naruszania przez lekarzy lub lekarzy dentystów przepisów dotyczących wykonywania tych zawodów oraz norm etycznych m.in. w zakresie niedozwolonego reklamowania udzielania świadczeń zdrowotnych czy wyrażania zgody na komercyjne wykorzystywania swego wizerunku poprzez np. występowanie w reklamach.

Samorząd lekarski w ostatnim czasie w istotny sposób zintensyfikował działania w powyższym zakresie stale monitorując media i reagując na bieżąco na niezgodne z prawem zachowania lekarzy i lekarzy dentystów. Właściwość organów odpowiedzialności zawodowej samorządu lekarskiego nie rozciąga się jednak na osoby nie będące członkami izb lekarskich. Z powyższych względów samorząd lekarski nie ma możliwości podejmowania działań w stosunku do występujących w reklamach produktów leczniczych lub produktów żywieniowych osób, które nie są lekarzami lub lekarzami dentystami.

Zgodnie z treścią art. 55 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na:

1) prezentowaniu produktu leczniczego przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia;

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH