NSA: kara dla sieci aptek za program lojalnościowy

PRAWO

Autor: orzeczenia.nsa.gov.pl/ rynekaptek.pl   04-04-2018, 09:10

NSA: kara dla sieci aptek za program lojalnościowy Program K. T. – 1 pkt za 5 zł polega na nabywaniu przez uczestników punktów rabatowych w zamian za zakupy w aptekach sieci "Dr. M." (fot. archiwum)

NSA odrzucił skargę kasacyjną spółki na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego w sprawie nakazu zaprzestania prowadzenia programu lojalnościowego i nałożenia kary pieniężnej. A ta była wysoka - 39. tys. złotych.

Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w 2014 roku wszczął z urzędu postępowanie administracyjne wobec spółki, w związku z podejrzeniem naruszenia art. 94a ust. 1 P.f. polegającego na prowadzeniu reklamy aptek ogólnodostępnych zlokalizowanych na terenie województwa mazowieckiego poprzez organizowanie i zarządzanie programem lojalnościowym pod nazwą "K. T. – 1 pkt za 5 zł" w aptekach noszących nazwę "Dr. M." oraz w aptekach partnerskich.

Wezwał też kierowników aptek do udzielenia pisemnej informacji o treści: "czy apteka, w której Pani jest kierownikiem bierze udział w programie lojalnościowym pod nazwą: K. T. – 1 pkt za 5 zł", domagając się również podania informacji dotyczących tego programu.

Jak się okazało, program K. T. – 1 pkt za 5 zł polega na nabywaniu przez uczestników punktów rabatowych w zamian za zakupy w aptekach sieci "Dr. M." - za każde 5 złotych uczestnik otrzymuje punkt o wartości 10 gr, z tym że wielokrotność kwoty 5 złotych wydanej w trakcie jednej transakcji uprawnia do otrzymania proporcjonalnej liczby punktów rabatowych. 

Kierownicy aptek przesłali do Wojewódzkiego Inspektora pismo o jednakowej treści, zgodnie z którym stroną postępowania jest jedna spółka i wszelkie pytania powinny być kierowane do tej spółki.

W czerwcu 2015 roku WIF stwierdził naruszenie art. 94a ust. 1 Pf., w związku z powzięciem wiadomości o możliwości prowadzenia reklamy poprzez organizowanie i zarządzanie programem lojalnościowym pod nazwą: "K. T. – 1 pkt za 5 zł" w aptekach noszących nazwę "Dr. M." oraz w aptekach partnerskich zlokalizowanych na terytorium województwa mazowieckiego, tj. reklamy 39 aptek ogólnodostępnych pod wskazanymi w decyzji adresami oraz nakazał zaprzestania jej prowadzenia na terytorium województwa. Nałożył na spółkę karę w wysokości 39 tys. zł.

Główny Inspektor Farmaceutyczny utrzymał decyzję Wojewódzkiego Inspektora w mocy, podzielając jego ocenę co do zakwalifikowania uczestnictwa spółki prowadzącej apteki w programach lojalnościowych, jako form reklamy zakazanej przez art. 94a ust. 1 P.f.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.