NSA: uczestniczenie w "dziele Fundacji" też jest złamaniem zakazu reklamy

PRAWO

Autor: orzeczenia.nsa.gov.pl/ rynekaptek.pl   28-08-2017, 09:32

NSA: uczestniczenie w "dziele Fundacji" też jest złamaniem zakazu reklamy Spółka na mocy umowy pośrednictwa w zakresie usług świadczonych przez Fundację zobowiązała się do obniżania cen produktów leczniczych sprzedawanych w aptece

Sąd I instancji, a następnie Naczelny Sąd Administracyjny uznały, że udział sieci aptek w "dziele" jednej z Fundacji stanowił złamanie zakazu reklamy aptek, bowiem beneficjentami pomocy finansowej byli wyłącznie klienci tejże aptek sieci aptek.

Na czym polegała działalność przedsiębiorcy, za którą został ukarany przez Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego karą w wysokości 5 tys. złotych? Na dystrybuowaniu folderu informacyjnego Fundacji o programie pomocy finansowej przy zakupie leków nierefundowanych.

Program polegał na tym, że spółka na mocy umowy pośrednictwa w zakresie usług świadczonych przez Fundację zobowiązała się do obniżania cen produktów leczniczych sprzedawanych w aptece w ramach pomocy finansowej prowadzonej przez Fundację na rzecz klientów apteki.

Zobowiązała się również do uczestniczenia w "dziele Fundacji" poprzez obniżanie ceny każdego produktu nierefundowanego, objętego pomocą finansową. Istotnym było również, że dopłata w ramach programu była skierowana do klientów apteki, a beneficjentami pomocy finansowej byli wyłącznie klienci aptek sieci.

"Treść folderów wskazywała wprost, że dotyczą one właśnie programu pomocy finansowej, realizowanego na podstawie ww. umowy. Publikacje przedstawiały produkty nierefundowane ze środków publicznych z podaniem ich ceny po dofinansowaniu przez Fundację oraz informację o aptekach, w których dofinansowanie obowiązywało" - opisuje NSA.

W ocenie Sądu tego rodzaju folder stanowił zachętę do zakupu produktów leczniczych. Przystąpienie przez spółkę do takiego programu świadczyło o realizowaniu celu komercyjnego. Nie było przy tym istotne z punktu widzenia zakazu reklamy aptek, czy przekaz reklamowy dokonywany był w postaci folderu wewnątrz czy na zewnątrz apteki, czy też w inny sposób lub formie.

WSA wskazał, że działalność reklamowa może przejawiać się tak we wnętrzu lokalu aptecznego, jak i poza nim, natomiast sposób i forma reklamowania apteki i jej działalności mogą być różne.

II GSK 3347/15 - Wyrok NSA

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH