NSA: uczestniczenie w "dziele Fundacji" też jest złamaniem zakazu reklamy

PRAWO

Autor: orzeczenia.nsa.gov.pl/ rynekaptek.pl   28-08-2017, 09:32

NSA: uczestniczenie w "dziele Fundacji" też jest złamaniem zakazu reklamy Spółka na mocy umowy pośrednictwa w zakresie usług świadczonych przez Fundację zobowiązała się do obniżania cen produktów leczniczych sprzedawanych w aptece

Sąd I instancji, a następnie Naczelny Sąd Administracyjny uznały, że udział sieci aptek w "dziele" jednej z Fundacji stanowił złamanie zakazu reklamy aptek, bowiem beneficjentami pomocy finansowej byli wyłącznie klienci tejże aptek sieci aptek.

Na czym polegała działalność przedsiębiorcy, za którą został ukarany przez Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego karą w wysokości 5 tys. złotych? Na dystrybuowaniu folderu informacyjnego Fundacji o programie pomocy finansowej przy zakupie leków nierefundowanych.

Program polegał na tym, że spółka na mocy umowy pośrednictwa w zakresie usług świadczonych przez Fundację zobowiązała się do obniżania cen produktów leczniczych sprzedawanych w aptece w ramach pomocy finansowej prowadzonej przez Fundację na rzecz klientów apteki.

Zobowiązała się również do uczestniczenia w "dziele Fundacji" poprzez obniżanie ceny każdego produktu nierefundowanego, objętego pomocą finansową. Istotnym było również, że dopłata w ramach programu była skierowana do klientów apteki, a beneficjentami pomocy finansowej byli wyłącznie klienci aptek sieci.

"Treść folderów wskazywała wprost, że dotyczą one właśnie programu pomocy finansowej, realizowanego na podstawie ww. umowy. Publikacje przedstawiały produkty nierefundowane ze środków publicznych z podaniem ich ceny po dofinansowaniu przez Fundację oraz informację o aptekach, w których dofinansowanie obowiązywało" - opisuje NSA.

W ocenie Sądu tego rodzaju folder stanowił zachętę do zakupu produktów leczniczych. Przystąpienie przez spółkę do takiego programu świadczyło o realizowaniu celu komercyjnego. Nie było przy tym istotne z punktu widzenia zakazu reklamy aptek, czy przekaz reklamowy dokonywany był w postaci folderu wewnątrz czy na zewnątrz apteki, czy też w inny sposób lub formie.

WSA wskazał, że działalność reklamowa może przejawiać się tak we wnętrzu lokalu aptecznego, jak i poza nim, natomiast sposób i forma reklamowania apteki i jej działalności mogą być różne.

II GSK 3347/15 - Wyrok NSA

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.