O reklamie wprowadzającej w błąd

PRAWO

Autor: money.pl/rynekaptek.pl   31-05-2011, 11:05

Jednym z najczęściej stwierdzanych przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego naruszeń przepisów regulujących kwestie reklamy produktów leczniczych jest tzw. reklama wprowadzająca w błąd.

Reklama produktów leczniczych jest bardzo ściśle i restrykcyjnie uregulowana przez przepisy prawa krajowego - przede wszystkim przez ustawę Prawo farmaceutyczne oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych oraz w prawie wspólnotowym.

Przepisy te stworzyły bardzo wąskie ramy, w jakich mogą poruszać się podmioty prowadzące reklamę produktów leczniczych.

Jak wskazuje doktryna, wprowadzenie w błąd polega na wywołaniu u nabywcy niezgodnego z rzeczywistym stanem rzeczy przeświadczenia i wyobrażenia o towarze lub usłudze.

Przy ocenie tego czy reklama może wprowadzać w błąd kluczowe jest to w jaki sposób dany przekaz odbiera tzw. przeciętny konsument. W odniesieniu do reklamy leków, każda reklama wprowadzająca w błąd jest zakazana i to nawet jeśli ów błąd nie ma wpływu na ewentualne podjęcie przez adresata decyzji o zakupie produktu leczniczego.

Kluczowe jest tutaj określenie kim jest tzw. przeciętny konsument. W polskim prawie został on zdefiniowany w art. 2 pkt 8 Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206).

Zgodnie z tym przepisem przeciętny konsument to osoba dostatecznie dobrze poinformowana, uważna i ostrożna, przy czym oceny dokonuje się z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów.

Więcej: http://prawo.money.pl
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH