O reklamie wprowadzającej w błąd

PRAWO

Autor: money.pl/rynekaptek.pl   31-05-2011, 11:05

Jednym z najczęściej stwierdzanych przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego naruszeń przepisów regulujących kwestie reklamy produktów leczniczych jest tzw. reklama wprowadzająca w błąd.

Reklama produktów leczniczych jest bardzo ściśle i restrykcyjnie uregulowana przez przepisy prawa krajowego - przede wszystkim przez ustawę Prawo farmaceutyczne oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych oraz w prawie wspólnotowym.

Przepisy te stworzyły bardzo wąskie ramy, w jakich mogą poruszać się podmioty prowadzące reklamę produktów leczniczych.

Jak wskazuje doktryna, wprowadzenie w błąd polega na wywołaniu u nabywcy niezgodnego z rzeczywistym stanem rzeczy przeświadczenia i wyobrażenia o towarze lub usłudze.

Przy ocenie tego czy reklama może wprowadzać w błąd kluczowe jest to w jaki sposób dany przekaz odbiera tzw. przeciętny konsument. W odniesieniu do reklamy leków, każda reklama wprowadzająca w błąd jest zakazana i to nawet jeśli ów błąd nie ma wpływu na ewentualne podjęcie przez adresata decyzji o zakupie produktu leczniczego.

Kluczowe jest tutaj określenie kim jest tzw. przeciętny konsument. W polskim prawie został on zdefiniowany w art. 2 pkt 8 Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206).

Zgodnie z tym przepisem przeciętny konsument to osoba dostatecznie dobrze poinformowana, uważna i ostrożna, przy czym oceny dokonuje się z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów.

Więcej: http://prawo.money.pl
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.