O zakazie udziału farmaceutów w reklamie

PRAWO

Autor: RCL/ rynekaptek.pl   14-11-2019, 11:05

O zakazie udziału farmaceutów w reklamie Granica między informacją a reklamą staje się w takim przypadku bardzo niejasna - uważają przeciwnicy przepisu (fot. archiwum)

Ustawodawca proponuje wprowadzić zakaz prowadzenia lub uczestniczenia farmaceutów w reklamie leków, analogicznie do tego, jaki obowiązuje lekarzy. Przeciwnicy takiego zakazu wskazują, że jest on niejasny i tym samym budzi poważne zastrzeżenia interpretacyjne.

W uwagach do projektu ustawy o zawodzie farmaceuty kilka podmiotów przesłało jednobrzmiącą uwagę do propozycji art. 28. 1. Farmaceuta nie może prowadzić lub uczestniczyć w reklamie produktów leczniczych oraz produktów, o których mowa w art. 72 ust. 5 ustawy Prawo farmaceutyczne skierowanej do wiadomości publicznej".

Oto ona:

"Wprowadzony zakaz jest niejasny i tym samym budzi poważne zastrzeżenia interpretacyjne. Z uwagi na brak wskazanego zakresu aktywności reklamowych, które miałyby być objęte zakazem, istnieje ryzyko bardzo szerokiej interpretacji tego przepisu. Tym samym art. 28 może zostać zinterpretowany jako wprowadzający zakaz wszelkich aktywności prowadzonych nie tylko przez farmaceutę, ale też wszelkich aktywności w aptece, w tym takich, które są dozwolone na podstawie innych ustaw, w tym ustawy Prawo farmaceutyczne i odpowiednich przepisów wykonawczych. Taka interpretacja stałaby w sprzeczności z przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych, bowiem zgodnie z jego treścią reklama produktów leczniczych w aptekach jest dozwolona (§ 3 ust. 4 oraz § 11 rozporządzenia). Jeżeli zatem dozwolone jest prowadzenie reklamy produktów leczniczych, brak jest uzasadnienia dla wprowadzania zakazu prowadzenia przez farmaceutę działań reklamowych zarówno w stosunku do produktów leczniczych, jak i w stosunku do innych kategorii produktów dostępnych w aptece.

Tak niedookreślony zakaz może stać również w sprzeczności z wyrażonym w art. 27 projektu obowiązkiem farmaceuty do udzielania szerokiej i pełnej informacji o produktach dostępnych w aptece. Granica między informacją a reklamą staje się w takim przypadku bardzo niejasna i naraża, z jednej strony, farmaceutę na złamanie ustawowego zakazu reklamy lub obowiązku udzielenia pełnej informacji. Z drugiej strony, udzielanie takich informacji jak informacje o cenie, dostępności tańszego odpowiednika, kraju pochodzenia produktu, producencie czy innych cechach wartościujących dany produkt a mających znaczenie z punktu widzenia pacjenta, może zostać uznane za niedozwolone ze szkodą dla pacjenta. Koncepcja wprowadzenia zakazu jest również skrajnie niepraktyczna – farmaceuta jako pierwszy kontakt dla pacjenta kupującego produkt w aptece regularnie proszony jest o poradę w sprawie wyboru najlepszego produktu. Nie sposób będzie odpowiedzieć na taką prośbę pacjenta, nie łamiąc jednocześnie zakazu określonego w projektowanym przepisie.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH