Prawo nie ochrania sytuacji wytworzonej z działań bezprawnych

PRAWO

Autor: Piotr Sędłak/ rynekaptek.pl   28-01-2016, 15:48

Prawo nie ochrania sytuacji wytworzonej z działań bezprawnych Prawnik na temat przepisów o 1 proc. aptek

Prawo Farmaceutyczne nie pozwala na prowadzenie przez jeden podmiot i podmioty przez niego kontrolowane więcej aniżeli 1% aptek ogólnodostępnych na terenie danego województwa - przypomina Piotr Sędłak i prezentuje swoje stanowisko w sprawie przepisów antykoncentracyjnych.

1. Prawo Farmaceutyczne nie pozwala na prowadzenie przez jeden podmiot i podmioty przez niego kontrolowane, więcej aniżeli 1% aptek ogólnodostępnych na terenie danego województwa. Przekroczenie progu maksymalnej, ustawowej koncentracji jest zaprzestaniem spełnianiem warunku do wykonywania regulowanej działalności gospodarczej i na podstawie art. 37ap ust. 1 pkt. 2 PF stanowi samodzielną i obligatoryjną przesłankę do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej. Taka jest właściwa interpretacja przepisów Prawa Farmaceutycznego, co dodatkowo potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w niedawno uzasadnionym wyroku z dn. 23 lipca 2015r., sygn. VI SA/Wa 399/15.

2. Przez 12 lat obowiązywania Prawa Farmaceutycznego podmioty prowadzące apteki, w tym również równe wobec prawa sieci apteczne, zobowiązane były do przyswojenia sobie i zrozumienia treści art. 99 ust. 3 pkt. 2 i 3 PF, regulującego materię prowadzenia apteki ogólnodostępnej. Przepisy wprowadzające Prawo Farmaceutyczne nakazywały dodatkowo przedsiębiorcom prowadzącym apteki dostosowanie swojej działalności do zmienionego prawa w zakreślonym przez ustawę terminie.

Podmiot, który nie zna prawa, działa wbrew prawu, omija prawo, albo umyślnie (lub nieumyślnie) to prawo narusza nie może domagać się następczo ochrony z powołaniem się na argument „nabycia prawa” (ignorantia iuris nocet, ignorantia legis non excusat). Prawo nie ochrania sytuacji wytworzonej z działań bezprawnych (nemo ex suo delicto meliorem suam conditionem facere potest, ex iniuria ius non oritur).

3. Prezes UOKiK nie jest podmiotem właściwym do wydania, zmiany, odmowy wydania, czy też cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej. Żadna z tych kompetencji nie została wymieniona jako kompetencja Prezesa UOKiK w art. 31 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Jedynym podmiotem posiadającym normę kompetencyjną do wydawania decyzji w materii wyżej wymienionej jest właściwy wojewódzki inspektor farmaceutyczny (tak wprost stanowi o tym art. 99 ust. 2 PF: „Udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana, cofnięcie lub stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki należy do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego”).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH