Producent szczepionek zagrał na uczuciach rodzicielskich?

PRAWO

Autor: KER/ rynekaptek.pl   06-05-2016, 13:07

Producent szczepionek zagrał na uczuciach rodzicielskich?

Reklama szczepionki przeciw pneumokokom: w reklamie pojawia się wskazówka, aby zaszczepić dziecko, gdyż jest to najczęstsza przyczyna zgonów dzieci na świecie. No są chyba granice....- pisze oburzony rodzic.

"Ta szczepionka nie jest wskazana w kalendarzu szczepień, a koszt to prawie 1000 zł !!! Jak można aż tak grać na uczuciach rodzicielskich? Jeżeli nie stać mnie na to szczepienie, oznacza to ze świadomie narażam dziecko na zgon? W mojej ocenie reklama nie jest etyczna, wzbudza silne poczucie winy i krzywdzenia dziecka pomimo, że nie zaszczepienie nie jest związane z chęciami, a możliwościami finansowymi. Zbyt "gra" na emocjach, wplecione zdanie o zgonach dzieci. Nie powinna zawierać tak drastycznego przekazu" - dodaje skarżący reklamę.

Chodzi o reklamę telewizyjną szczepionek przeciwko pneumokokom firmy Pfizer, w ramach kampanii "Stop pneumokokom".

Producent twierdzi, że spot "nie koncentruje się na produkcie, lecz na problemie społecznym, jakim jest zachorowalność na chorobę pneumokokową".

"W naszej ocenie kampania ma na celu propagowanie pożądanych społecznie zachowań, jakimi są szczepienia. Jest to bowiem jedyna metoda uniknięcia zachorowania na chorobę pneumokokową. Z racji zaś, że zaszczepienie części populacji wpływa także pozytywnie na bezpieczeństwo osób nie poddanych szczepieniu, ma ona wydźwięk szerszy niż jedynie promowanie zakupu szczepionki przez osoby indywidualne" - odpowiada Pfizer.

Zespół Orzekający Komisji dopatrzył się w tej reklamie naruszenia normy Kodeksu Etyki Reklamy i uznał, że reklama nie była prowadzona z należytą starannością. Podkreślono, że reklama, szczególnie w związku z posługiwaniem się silnym przekazem społecznym oraz cytując dane w zakresie najczęstszej przyczyny zgonów wśród dzieci poniżej 5 roku życia, powinna wskazywać źródło danych.

"Zespół Orzekający nie kwestionuje potrzeby podnoszenia świadomości w zakresie problemu zachorowalności na pneumokoki i informowania o dostępnych możliwościach profilaktycznych, jednakże działania te należy podejmować używając adekwatnych środków wyrazu" - oceniła KER.

Jednocześnie Zespół uznał, że przekaz nie motywuje do zakupu produktu poprzez wykorzystywanie zdarzeń losowych, wywoływanie lęku lub poczucia strachu.

 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH