Rada powiatu nie może autorytatywnie narzucać czasu pracy aptek ogólnodostępnych

PRAWO

Autor: ms   05-09-2014, 09:34

Rada powiatu nie może autorytatywnie narzucać czasu pracy aptek ogólnodostępnych

Rada powiatu wołowskiego ustaliła godziny pracy aptek ogólnodostępnych na swoim terenie, uzasadniając tę uchwałę koniecznością dostosowania czasu ich funkcjonowania do potrzeb ludności i zapewnienia dostępności świadczeń: w porze nocnej, w niedziele, święta i w inne dni wolne od pracy. Na przedstawiony harmonogram nie zgodziła się Dolnośląska Izba Aptekarska, przedstawiając spójną argumentację swojego stanowiska, a mimo to uchwała weszła w życie. Wobec takiej sytuacji sprawa trafiła do sądu. Ten przyznał rację aptekarzom.

Rada powiatu uznała, że apteka ogólnodostępna od poniedziałku do soboty włącznie, pełni dyżur, rozpoczynając go od zakończenia pracy zmiany dziennej, a kończąc o godz. 8.00 dnia następnego. W niedziele, święta i inne dni wolne od pracy, apteka pełni dyżur, przez 24 godziny, rozpoczynając dyżur o godz. 8.00. a kończąc o godz. 8.00 dnia następnego.

Środowisko aptekarskie stanęło twardo na stanowisku, że nie może to być tzw. mechaniczne ustalenie godzin, w oderwaniu do realiów. Twierdzenie, że dotychczas tak było, to tak ma być dalej jest nie do zaakceptowania. Nie może być podwójnych ponadstandardowych dyżurów aptek w powiecie.
W ocenie przedstawicieli samorządu aptekarzy dyżur powinna pełnić jedna apteka na terenie całego powiatu, a nie jak dotychczas, dwie apteki są zmuszane do pełnienia dyżurów w tym samym czasie.
Poza tym aptekarze chcieli wiedzieć dlaczego od pełnienia dyżurów wyłączone są apteki ogólnodostępne w dwóch miejscowościach powiatu.
Kolejny zarzut DIA był taki, że uchwała rady powiatu wskazuje, iż dyżur apteka pełni po zakończeniu swojej pracy (od godziny 17.00, pomimo, że inne apteki w tym czasie pracują do godziny 21.00), a w niedzielę ma być dyżur 24 godzinny (pomimo, że inne apteki pracują np. od 19.00 do 17.00).

Aptekarze alarmowali, iż uchwała rady powiatu narusza przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Pełnienie dyżurów, w sposób opisany w grafiku, przynosi bowiem straty, a bezzasadne nałożenie pełnienia takiego dyżuru powinno być zrekompensowane finansowo przez organ nakładający taki obowiązek.
Jedyną odpowiedzią władz powiatu była argumentacja, iż w miejscowościach funkcjonowania aptek obciążonych dyżurami znajdują się szpitalne izby przyjęć, a jeśli tak - to pacjenci często muszą realizować recepty w różnych dniach i o różnych porach.

Co na to WSA we Wrocławiu? Ten uznał, że szczególna rola apteki nie może być podstawą do nadmiernego obciążenia obowiązkiem pracy i nie może mieć charakteru dowolnego.
Sąd stwierdził, że uzasadnienie uchwały rady powiatu było lakoniczne. Władze terenowe nie ustosunkował się do protestów DIA, w tym do zarzutu stwierdzającego, że potrzeby ludności nie uzasadniają przyjętego harmonogramu dyżurów.
Sędziowie skonstatowali, iż zaskarżona uchwała rady powiatu została podjęta z naruszeniem norm prawa materialnego, gdyż w uzasadnieniu nie tylko nie odpowiada na zarzuty DIA, ale także wprowadza zbędne obciążenia w stosunku do właścicieli aptek ogólnodostępnych. Uchwała rady powiatu nie może zatem obowiązywać.

Sygn. akt IV SA/Wr 123/14

 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH