Reklama: drobnym drukiem i przez 3 sekundy

PRAWO

Autor: Gazeta Wyborcza.Biz/rynekaptek.pl   27-11-2015, 11:38

Reklama: drobnym drukiem i przez 3 sekundy Reklamodawcy najważniejsze informacje o lekach wyświetlają drobnym drukiem

Tekst w reklamie Ibupromu ma blisko 150 słów. Wyświetlany jest przez trzy sekundy. Wszystko zgodnie z prawem. Tymczasem przeciętny człowiek potrafi przeczytać ok. 200 wyrazów na minutę.

W większości reklam umieszcza się formułki (zwane w branży "legalkami") zawierające sporo tekstu z ważnymi informacjami wymaganymi przez prawo. Chodzi przede wszystkim o reklamy telewizyjne, ale "legalki" są wyświetlane również na innych nośnikach, np. ekranach bankomatów. Niestety podawana tam treść napisana jest bardzo drobnym drukiem, tak, że nikt nie jest w stanie tego przeczytać, nie mówiąc już o zrozumieniu - podaje Gazeta Wyborcza.Biz.

Przeciętny człowiek potrafi przeczytać ok. 200 wyrazów na minutę. Tekst np. w reklamie Ibupromu ma blisko 150 słów. Wyświetlany jest przez trzy sekundy na ekranie bankomatu i jest nie do odczytania.

Potwierdza to prof. Piotr Francuz, psycholog eksperymentalny, były wiceprzewodniczący Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Wyjaśnia on, że odbiorca w czasie wyświetlania takich napisów nie jest w stanie ich przeczytać, tym bardziej że najczęściej teksty takie są napisane małą czcionką, co dodatkowo utrudnia ich odczytanie.

Dlaczego więc reklamodawcy to robią? Jak przekonuje Magdalena Karcz z Hasco-Lek reklamy leków frimy spełniają wszystkie warunki rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych. Potwierdza to również Tomasz Leleno z Grupy Adamed, wyjaśniając, że reklama produktu uroFuraginum spełnia wszystkie wymogi prawne nałożone na reklamodawców produktów leczniczych.

Jak informuje z kolei biuro prasowe USP "Do zamieszczenia skróconej informacji o leku oraz ostrzeżenia obligują przepisy prawa farmaceutycznego, a dokładniej rozporządzenie ministra zdrowia".

Firmy działają więc w ramach prawa. Niestety pacjentom nic to nie daje. Tymczasem gdyby producenci chcieli zamieścić te teksty w taki sposób, żeby były one czytelne - mogłyby to zrobić. W przepisach zawarte są co najwyżej pewne minimalne wymagania (np. wielkość czcionki, długość ekspozycji). Nie ma zakazu stosowania liter większych od wymaganych, ani dłuższego czasu wyświetlania tekstu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH