Reklama leków w internecie podlega takim samym prawom jak w innych mediach

PRAWO

Autor: money.pl/rynekaptek.pl   25-08-2011, 12:52

Mimo że obowiązujące przepisy nie określają precyzyjnie, jakie wymogi powinna spełniać reklama prowadzona w internecie, należy przyjąć, że podlega ona ogólnym ograniczeniom wynikającym z ustawy Prawo farmaceutyczne i rozporządzeń wykonawczych.

W internecie, podobnie jak w radiu, prasie i telewizji, można prowadzić zarówno reklamę skierowaną do publicznej wiadomości, jak i reklamę przeznaczoną dla specjalistów, czyli lekarzy i farmaceutów. 

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie reklamy leków, reklamę można prowadzić w formie audiowizualnej, dźwiękowej lub wizualnej.



Często reklama internetowa łączy te trzy formy przekazu, a przez swoją specyfikę niejednokrotnie wymaga zastosowania rozwiązań, które pozwolą na prowadzenie jej zgodnie z prawem:

- Dotyczy to np. kodowania dostępu do serwisów przeznaczonych dla osób uprawnionych do wystawiania recept i prowadzących obrót produktami leczniczymi tak, aby reklama leków wydawanych na receptę nie była dostępna dla ogółu użytkowników Internetu - przypomina Małgorzata Paluch, specjalista prawa farmaceutycznego w kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy.

Jej zdaniem, z uwagi na konstrukcję definicji reklamy leku, przy klasyfikacji informacji jako reklamy produktu leczniczego bierze się pod uwagę nie element zachęty, ale cel przekazu:



- Czynnikiem decydującym o kwalifikacji informacji jako przekazu reklamowego jest udostępnianie informacji w celu zwiększenia liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.

W przypadku reklamy w Internecie problem stanowią domeny internetowe z nazwą leku. Zdaniem prawnika, mogą one łamać prawo:

- Problem używania w domenie internetowej nazwy produktu leczniczego budzi wątpliwości w szczególności w odniesieniu do leków wydawanych na receptę. Wynika to z faktu, że w przypadku uznania takiej domeny z nazwą leku wydawanego na receptę za reklamę produktu leczniczego mamy do czynienia z naruszeniem ustawowego zakazu kierowania tego typu reklamy do publicznej wiadomości - uważa Małgorzata Paluch.



W odniesieniu do leków OTC problem domen z nazwami leków, w przypadku ryzyka kwalifikacji takiej domeny i jej zawartości jako reklamy, będzie wymagał dostosowania do wymogów ustawowych dotyczących reklamy kierowanej do publicznej wiadomości.



Więcej: http://prawo.money.pl
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH