Reklama telewizyjna leku nie może wzbudzać poczucia strachu

PRAWO

Autor: radareklamy/ŁS/rynekaptek.pl   03-12-2014, 12:00

Reklama telewizyjna leku nie może wzbudzać poczucia strachu Spot Polocard musi być zmodyfikowany - orzekła Komisja Etyki Reklamy

Komisji Etyki Reklamy, działająca przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, oddaliła odwołanie firmy Pfizer Trading Polska Sp. z o.o dotyczące reklamy telewizyjnej leku Polocard. Zdaniem skarżących, spot zbyt mocno wykorzystuje uczucia odbiorców.

Reklama telewizyjna przedstawia dziadka grającego z wnuczkiem na gitarze. Na dole ekranu znajduje się wykres EKG wraz z dźwiękiem. W pewnym momencie dziadek znika, a EKG sygnalizuje zgon. Pojawia się informacja o leku Polocard wraz z informacją, że wielu zgonów można by uniknąć. Zdaniem skarżącego, konkluzja reklamy jest taka: jeśli nie będziesz brać Polocard dostaniesz zawału, umrzesz i skrzywdzisz swoją rodzinę.

- Powyższa reklama wywołuje u mnie poczucie strachu, gra na uczuciach i przedstawia mylne informacje. Reklama nie może prowadzić do wniosków, że jeżeli się nie zażyje jakiegoś suplementu doprowadzi to do śmierci – przekonywał Komisję Etyki Reklamy niezadowolony konsument.

Wniósł on o uznanie reklamy za sprzeczną z art. 6 Kodeksu Etyki Reklamy, zgodnie z którym „Bez uzasadnionej konieczności powodowanej np. względami społecznymi i profilaktyką, reklamy nie mogą motywować do zakupu produktu poprzez wykorzystywanie zdarzeń losowych, wywoływanie lęku lub poczucia strachu.".

Przedstawiciele producenta leku nie zgodzili się z oskarżeniami. Przedstawili wyniki badań, które mówią, że większość respondentów nie ocenia kwestionowanej reklamy jako wywołującej lęk i uznaje, że poziom emocji wywoływanych przez reklamę jest adekwatny do poruszanej w niej tematyki. Producent przekonywał, że w obszarze schorzeń sercowo-naczyniowych, których dotyczy reklama, niska świadomość społeczna na temat powszechności tych schorzeń oraz możliwej profilaktyki, przy jednoczesnej powadze ich konsekwencji, powodują, że konieczne jest uświadamianie odbiorcom reklamy tych aspektów.

- Pfizer stoi na stanowisku, iż charakter przesądzający w niniejszej sprawie powinny mieć rzetelnie przeprowadzone badania rynkowe. Zgodnie z przygotowanym przez firmę Millward Brown opracowaniu, reklama marki Polocard została oceniona pozytywnie i tylko wyjątkowo budziła negatywne odczucia – argumentował koncern farmaceutyczny, przedstawiając wyniki tych badań.  

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH