Rzecznik MSP pyta o interpretację przepisów

PRAWO

Autor: rzecznikmsp.gov.pl/ rynekaptek.pl   25-11-2019, 11:32

Rzecznik MSP pyta o interpretację przepisów Drugie pytanie dotyczy tego, w którym momencie dochodzi do wygaśnięcia zezwolenia (z dniem 1 sierpnia 2019 roku, czy z dniem uzyskania ostatecznej decyzji w tym przedmiocie)? (fot. archiwum)

Dochodzi do wygaszania przez WIF zezwoleń na prowadzenie aptek tych przedsiębiorców, którzy zbyli część przedsiębiorstwa polegającą np. na prowadzeniu apteki, a WIF nie zdążył jeszcze wydać decyzji o przeniesieniu zezwolenia na nabywcę - zauważa Rzecznik MSP.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców wystosował do Ministra Zdrowia pismo z prośbą o objaśnienia prawne dotyczące wykładni art. 11 ust. 1 i 2 ustawy nowelizującej Prawo farmaceutyczne.

Chodzi o przepisy, które po 1 sierpnia 2019 roku miały uniemożliwić łączenie działalności leczniczej z obrotem lekami.

Podmioty takie miały obowiązek poinformowania Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego o rezygnacji z prowadzenia apteki albo wystąpienia z wnioskiem o wykreślenie z Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą – pod rygorem wygaśnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki.

RMiSP zwrócił jednak uwagę na dwa aspekty.

Jego pierwsze pytanie dotyczy tego czy w związku z faktem nie poinformowania do 1 sierpnia 2019 roku o rezygnacji przedsiębiorców z działalności leczniczej WIF w trakcie postępowania w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia np. na prowadzenie apteki ogólnodostępnej lub o wykreślenie z rejestru pośredników w obrocie lekami może wydać przedmiotową decyzję bez weryfikacji czy rzeczywiście doszło do łączenia przez przedsiębiorcę działalności leczniczej z działalnością polegającą na obrocie lekami?

Reakcja Rzecznika jest odpowiedzią na sygnały, że WIF dokonują wyłącznie literalnej wykładni przepisów, uznając, że w toku postępowań są zobowiązani jedynie do ustalenia czy dana apteka figurowała jednocześnie w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

"Według WIF jest to wystarczająca przesłanka do wygaśnięcia zezwolenia lub do wykreślenia z rejestru" - zauważa Rzecznik.

Jak podkreśla, dochodzi do absurdalnych sytuacji, gdy WIF podejmuje decyzję o wygaśnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki przedsiębiorcy, który w dniu wejścia w życie ustawy nie prowadzili już działalności leczniczej, a jedynie nie dopełnili obowiązków formalnych i nie wykreślili z podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

Dochodzi też do wygaszania przez WIF zezwoleń na prowadzenie aptek tych przedsiębiorców, którzy zbyli część przedsiębiorstwa polegającą np. na prowadzeniu apteki, a WIF nie zdążył jeszcze wydać decyzji o przeniesieniu zezwolenia na nabywcę.

Drugie pytanie dotyczy tego, w którym momencie dochodzi do wygaśnięcia zezwolenia (z dniem 1 sierpnia 2019 roku, czy z dniem uzyskania ostatecznej decyzji w tym przedmiocie)?

Całość pisma Rzecznika w załączniku.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

DO POBRANIA


comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH