Sąd: udział w programie to reklama apteki

PRAWO

Autor: orzeczenia, LJ/ rynekaptek.pl   21-06-2016, 09:06

Sąd: udział w programie to reklama apteki

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił niedawno kasację pewnej spółki na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego, który w 2014 roku nałożył karę pieniężną za prowadzenie reklamy apteki w postaci udziału w programie lojalnościowym.

W 2013 roku WIF poinformował spółkę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie nakazu zaprzestania reklamy apteki i jej działalności polegającej na uczestnictwie tej apteki w programie lojalnościowym oraz nałożenia kary pieniężnej w wysokości 9 tys złotych.

W uzasadnieniu decyzji WIF wskazał w szczególności, że zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Powołując się na słownikowe definicje reklamy oraz stanowisko judykatury organ stwierdził, że program lojalnościowy jest jedną z form reklamy.

"Ma bowiem na celu przyciągnięcie nowych klientów i zatrzymanie starych, a tym samym doprowadzenie do wzrostu sprzedaży poprzez budowanie lojalności wśród najbardziej wartościowych klientów. W ramach uczestnictwa w programie dokonywana jest sprzedaż określonych produktów nierefundowanych., honorując uprawnienia uczestników programu do skorzystania z przypisanych do tych produktów ofert rabatowych" - argumentował WIF.

Spółka odwołała się od decyzji wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego do GIF. Ten utrzymał decyzję inspekcji, ale obniżył wysokość kary z 9 do 4 tys. złotych. Jak to uzasadniono?

"Obowiązujące przepisy nie umożliwiają całkowitego odstąpienia od nałożenia kary pieniężnej, nawet w przypadku zaniechania prowadzenia reklamy apteki przed wydaniem decyzji. Wysokość kary administracyjnej pozostawiona jest uznaniu wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, z wyłączeniem jej górnej granicy, tj. 50 tys. zł. Aby jednak uznaniowość w zakresie ustalania wysokości kary nie przerodziła się w dowolność, organ musi odnieść się do szeregu przesłanek, w szczególności uwzględnić okres, stopień i okoliczności naruszenia przepisów" - uzasadniał GIF.

W tej sprawie, określając na nowo wysokość kary pieniężnej, organ uwzględnił m.in. fakt, że prowadzenie reklamy obejmowało jeden rodzaj aktywności, tj. udział w program, a zakazana reklama prowadzona przez stronę dotyczyła tylko jednej apteki. Spółka "dobrowolnie odstąpiła od uczestnictwa w programie przed wydaniem decyzji przez organ pierwszej instancji, a WIF nie wskazał, że skarżąca uprzednio naruszyła zakaz reklamy.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.