Sądy utrzymują decyzje WIF ws. zakazu reklamy

PRAWO

Autor: OIA Katowice/rynekaptek.pl   26-04-2013, 10:51

Sądy utrzymują decyzje WIF ws. zakazu reklamy

Ukazały się pierwsze pisemne uzasadnienia wyroków w sprawie zakazanej reklamy aptek, w których Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie utrzymał w mocy decyzje Wojewódzkich Inspektorów Farmaceutycznych, który nałożył kary na apteki prowadzące programy dla pacjentów „Program Opieki Farmaceutycznej” oraz „60 +”.

WIF dopatrywał się złamania art. 94 a Prawa farmaceutycznego, zgodnie z którego brzmieniem zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności, a także nakazał, w drodze decyzji, zaprzestanie prowadzenia takiej reklamy.

Swój komentarz w tej sprawie przygotował mec. Krystian Szulc, radca prawny Śląskiej Izby Aptekarskiej.

1. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. akt: VI SA / Wa 2618/12 z dnia 05 marca 2013 roku.

Apteka w Białymstoku wprowadziła dwa pogramy dla pacjentów: jeden pod nazwą „Program opieki farmaceutycznej”, a drugi - „60 plus” dla osób starszych. Pierwszy program polegał na wręczeniu klientowi apteki karty, na której farmaceuta zapisywał wszystkie kupowane leki i sprawdzał, czy nie ma przeciwwskazań do ich łączenia. Drugi program „60 plus” dla emerytów zawierał propozycje tańszych leków nie refundowanych. Ulotki z treścią tych programów leżały w aptece do wglądu klientów.

Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nałożył na aptekę karę w wysokości 4 tys. zł dopatrując się złamania art. 94 a Prawa farmaceutycznego.

Od powyższej decyzji została złożona skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Sąd zważył, że reklamą jest działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług w danej aptece. Reklamą działalności apteki będzie, więc zamiar przyciągnięcia potencjalnych klientów do dokonania zakupu towarów sprzedawanych w aptece.

"Oznacza to, że na gruncie niniejszej sprawy reklamą apteki może być także każde działanie skierowane do publicznej wiadomości, zmierzające do zwiększenia sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych w niej oferowanych" - uznał sąd.

Skarżąca spółka powoływała się na naruszenie art. 22 i 20 Konstytucji, jednakże, zdaniem WSA niesłusznie. Przepisy te mówią o zasadzie wolności gospodarczej i możliwości ograniczeń w działalności gospodarczej, jeśli jest to przewidziane ustawą. W tym przypadku ograniczenia wprowadziła ustawa o refundacji leków.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.