Sejm RP: zakaz reklamy aptek jest zgodny z Konstytucją

PRAWO

Autor: LJX/ rynekaptek.pl   07-12-2017, 12:28

Sejm RP: zakaz reklamy aptek jest zgodny z Konstytucją Zdaniem Sejmu, przyjęty w art. 94 ust. 1 Konstytucji RP zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych jest niezbędny dla realizacji zakładanego przez ustawodawcę celu (fot. archiwum)

Biuro Analiz Sejmowych Sejmu RP, w stanowisku do Trybunału Konstytucyjnego, uznało, że art. 94a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, czyli zakaz reklamy aptek, jest zgodny z artykułami Konstytucji i nie narusza swobody działalności gospodarczej.

Sprawa została zainicjowana skargą konstytucyjną przez jedną ze spółek prowadzących apteki. Zdaniem skarżącego podmiotu, zakaz reklamy aptek jest niezgodny z art. 20 i 22 Konstytucji oraz - skrajnie ograniczając możliwość informowania o działaniach apteki lub działaniach odnoszących się do działalności apteki (np. dopłatach do cen leków) z art. 20 i 22 w związku z art. 54 ust. 1 Konstytucji.

Art. 20, 22 i 54
Zgodnie z art. 20 Konstytucji, "społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej".

Z kolei art. 21 odnosi się zasady wolności gospodarczej: "ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny".

Zaś art. 54 ust. 1 odnosi się do zasady wolności poglądów: "każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji".

Zatem przedstawiony w skardze problem konstytucyjny sprowadza się do oceny czy wyrażony w art. 94a ust. 1 ustawy PF zakaz reklamy aptek skutkuje naruszeniem praw podmiotowych przez nadmierne (nieproporcjonalne) ograniczenie wolności działalności gospodarczej oraz wolności rozpowszechniania informacji związanych z działalnością gospodarczą podmiotów prowadzących apteki.

Reklama służy zwiększaniu zysków
Zakaz reklamy aptek został wprowadzony ustawą refundacyjną, która weszła w życie w 2012 roku i znacznie rozszerzył dotychczasowy zakaz ujęty w prawie farmaceutycznym, w kierunku zakazu jakiejkolwiek reklamy aptek i ich działalności.

Nie ma znaczenia - co podnosiła strona skarżąca - że przepis został zgłoszony jako poprawka poselska, inspirowana postulatami Naczelnej Rady Aptekarskiej.

W opinii Sejm podkreśla także, iż ustawodawca nie zdefiniował pojęcia reklamy w art. 94 ust. 1 u.p.f, ale w art. 52 ust. 1 znajduje się pojęcie reklamy produktu leczniczego, przy czym w szczególności obejmuje ono reklamę kierowaną do publicznej wiadomości. Należy przyjąć, że w obrębie danego aktu prawnego ustawodawca posługuje się jednakowo brzmiącymi terminami w takim samym znaczeniu, o ile sam nie wskaże inaczej.

DO POBRANIA


comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.