SIA radzi, jak zwrócić produkt termolabilny do hurtowni

PRAWO

Autor: SIA/ rynekaptek.pl   22-01-2016, 08:41

SIA radzi, jak zwrócić produkt termolabilny do hurtowni Jak postępować w przypadku zwrotu produktów termolabilnych do hurtowni

Zgodnie z nowym wymaganiem, apteka dokonująca zwrotów produktów termolabilnych, powinna udokumentować za pomocą wydruków z termorejestratorów fakt, że zwracane produkty były przechowywane w aptece w prawidłowej temperaturze. Jak to ma wyglądać w praktyce?

Przypominamy, że w życie weszło rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej, dotyczącego obrotu hurtowego, w wyniku czego ulega zmianie procedura zwrotów z apteki do hurtowni farmaceutycznych, dla produktów z ustalonymi warunkami przechowywania 2 - 8 °C.

Nad tym zagadnieniem pochylili się członkowie Śląskiej Izby Aptekarskiej, którzy zorganizowali spotkanie z kierownikami hurtowni farmaceutycznych, w celu uzgodnienia postępowania hurtowni farmaceutycznych.

Zgodnie z nowym wymaganiem, apteka dokonująca zwrotów produktów termolabilnych, powinna udokumentować za pomocą wydruków z termorejestratorów fakt, że zwracane produkty były przechowywane w aptece w prawidłowej temperaturze.

Do każdego zwrotu apteka powinna dołączyć stosowny protokół reklamacji lub zwrotu wraz z odpowiednim wydrukiem z termorejestratora umieszczonego w lodówce aptecznej. Przesłany wydruk z termorejestratora powinien być opatrzony imienną pieczątką i podpisany przez kierownika apteki lub osobę przez niego upoważnioną.

W przypadku przekazywania zwrotów do hurtowni należy również uwzględniać wewnętrzne procedury danej hurtowni dotyczące rozpatrywania zwrotów (np. wymóg wcześniejszego awizowania lub uzgadniania zwrotu z personelem hurtowni, odpowiedniego zabezpieczenia zwrotu etc.). Ponadto należy pamiętać, że akceptacja zwrotu po stronie hurtowni leży w kompetencji kierownika hurtowni, który uwzględniając kwestie dotyczące odpowiedniej jakości, bezpieczeństwa stosowania i skuteczności produktu, podejmuje indywidualną i ostateczną decyzję wyrażając zgodę lub odmowę przyjęcia produktu.

Wszyscy obecni zgodzili się, co do zasady, iż produkty termolabilne z apteki powinny być zwrócone do hurtowni z udokumentowaną i potwierdzoną przez kierownika apteki lub wskazanego przez niego farmaceuty historią ich przechowywania (za transport apteka - hurtownia odpowiada przewoźnik). Wskazywano na zagrożenia dla społeczeństwa wynikające ze złego przechowywania produktów leczniczych, w tym w szczególności produktów termolabilnych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.