SIA radzi, jak zwrócić produkt termolabilny do hurtowni

PRAWO

Autor: SIA/ rynekaptek.pl   22-01-2016, 08:41

SIA radzi, jak zwrócić produkt termolabilny do hurtowni Jak postępować w przypadku zwrotu produktów termolabilnych do hurtowni

Zgodnie z nowym wymaganiem, apteka dokonująca zwrotów produktów termolabilnych, powinna udokumentować za pomocą wydruków z termorejestratorów fakt, że zwracane produkty były przechowywane w aptece w prawidłowej temperaturze. Jak to ma wyglądać w praktyce?

Przypominamy, że w życie weszło rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej, dotyczącego obrotu hurtowego, w wyniku czego ulega zmianie procedura zwrotów z apteki do hurtowni farmaceutycznych, dla produktów z ustalonymi warunkami przechowywania 2 - 8 °C.

Nad tym zagadnieniem pochylili się członkowie Śląskiej Izby Aptekarskiej, którzy zorganizowali spotkanie z kierownikami hurtowni farmaceutycznych, w celu uzgodnienia postępowania hurtowni farmaceutycznych.

Zgodnie z nowym wymaganiem, apteka dokonująca zwrotów produktów termolabilnych, powinna udokumentować za pomocą wydruków z termorejestratorów fakt, że zwracane produkty były przechowywane w aptece w prawidłowej temperaturze.

Do każdego zwrotu apteka powinna dołączyć stosowny protokół reklamacji lub zwrotu wraz z odpowiednim wydrukiem z termorejestratora umieszczonego w lodówce aptecznej. Przesłany wydruk z termorejestratora powinien być opatrzony imienną pieczątką i podpisany przez kierownika apteki lub osobę przez niego upoważnioną.

W przypadku przekazywania zwrotów do hurtowni należy również uwzględniać wewnętrzne procedury danej hurtowni dotyczące rozpatrywania zwrotów (np. wymóg wcześniejszego awizowania lub uzgadniania zwrotu z personelem hurtowni, odpowiedniego zabezpieczenia zwrotu etc.). Ponadto należy pamiętać, że akceptacja zwrotu po stronie hurtowni leży w kompetencji kierownika hurtowni, który uwzględniając kwestie dotyczące odpowiedniej jakości, bezpieczeństwa stosowania i skuteczności produktu, podejmuje indywidualną i ostateczną decyzję wyrażając zgodę lub odmowę przyjęcia produktu.

Wszyscy obecni zgodzili się, co do zasady, iż produkty termolabilne z apteki powinny być zwrócone do hurtowni z udokumentowaną i potwierdzoną przez kierownika apteki lub wskazanego przez niego farmaceuty historią ich przechowywania (za transport apteka - hurtownia odpowiada przewoźnik). Wskazywano na zagrożenia dla społeczeństwa wynikające ze złego przechowywania produktów leczniczych, w tym w szczególności produktów termolabilnych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH