Skarga Konstytucyjna: zakaz reklamy aptek nie spełnia wymogu proporcjonalności

PRAWO

Autor: TK, LJ/ rynekaptek.pl   11-07-2016, 08:01

Skarga Konstytucyjna: zakaz reklamy aptek nie spełnia wymogu proporcjonalności Sędziowie Trybunału rozpatrzą skargę Fundacji

W imieniu Fundacji Dr. Max, kancelaria Duraj Reck i Partnerzy, wniosła skargę konstytucyjną o stwierdzenie, że zakaz reklamy aptek jest niezgodny z art. 20 i art. 22 Konstytucji oraz art. 20 i 22 w zw. z art. 54 ust. 1 Konstytucji.

Jak informuje kancelaria, droga sądowa została już wyczerpana.

We wrześniu 2012 roku Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny stwierdził naruszenie przez spółkę zakazu, o którym mowa w art. 94a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne oraz w konsekwencji nałożył karę pieniężną w wysokości złotych.

Od decyzji spółka wniosła odwołanie do Głównego Inspektora Farmaceutycznego, który uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Organ pierwszej instancji.

Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny ponownie stwierdził naruszenie przez zakazu. Zgodnie z treścią wskazanej decyzji działaniem, które naruszyło określony wart. 94a u.p.f. zakaz reklamy aptek było cykliczne kolportowanie na terenie miasta oraz na stronie internetowej pod adresem gazetek reklamowych jednej z sieci marketów, zawierających ofertę programu pomocy finansowej przy zakupie leków i suplementów diety, realizowanego przez Fundację , adresowaną do pacjentów przedmiotowej apteki.

Spółka ponownie odwołała się do GIF, ale tym razem Inspektor utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.

Na powyższą decyzję spółka wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem wydanym w marcu 2014 roku oddalił skargę. Orzeczenie WSA zostało zaskarżone, spółka wniosła skargę kasacyjną. Wyrokiem z września 2015 roku (doręczonym w październiku 2015 roku) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił wskazaną skargę kasacyjną.

Jak stwierdzają prawnicy w skardze, decyzja Wojewódzkiego Inspektora farmaceutycznego, utrzymana następnie w mocy przez kolejne instancje, dotyczyła informowania o prowadzonym przez spółkę programie dopłat do zakupów leków nierefundowanych i suplementów diety.

Program ten polegał na możliwości skorzystania z zakupu leków po obniżonych cenach-w stosunku do cen standardowych -przy czym różnica pomiędzy ceną standardową a ceną po obniżce pokrywana była przez Skarżącą z środków własnych, uzyskanych w ramach statutowej działalności spółki jako Fundacji.

DO POBRANIA


comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH