Straty na różnicy cen leków? Firma może je wliczyć w koszty uzyskania przychodów

PRAWO

Autor: orzeczenia.nsa.gov.pl, LJ/ rynekaptek.pl   25-03-2016, 13:07

Straty na różnicy cen leków? Firma może je wliczyć w koszty uzyskania przychodów

NSA uznał, że firma farmaceutyczna może wypłacić kary umowne swoim kontrahentom i uznać je za koszt podatkowy. Tym samym NSA przychylił się do wcześniej wyrażonego stanowiska WSA, dotyczącego możliwości zaliczenia kar umownych do kosztów uzyskania przychodów.

Aptekarze podnoszą informację, że przy każdorazowej zmianie wykazów refundacyjnych, ponoszą straty finansowe na przecenie leków.

Trochę podobny mechanizm powstawania strat po jednej ze stron w wyniku zmian cen leków działa w relacji producent - hurtownia. Wytwórcę leku obowiązuje urzędowa cena zbytu leku wynegocjowana z Ministerstwem Zdrowia. Zgodnie z ustawą refundacyjną, może on także wnioskować do resortu zdrowia o obniżenie tej ceny.

Jednocześnie mogą zdarzyć się sytuacje, w których hurtownie farmaceutyczne zakupią od firmy farmaceutycznej określoną ilość leków refundowanych, których cena zostanie obniżona w trakcie negocjacji z Ministerstwem Zdrowia.

Wówczas firma osiągnie przychód po starej, wyższej cenie urzędowej zbytu, natomiast dystrybutorzy farmaceutyczni, w momencie odsprzedaży leków osiągną przychód po nowej, niższej cenie. W zależności od różnicy pomiędzy starą a nową ceną może dojść do sytuacji, w której dystrybutor/hurtownia farmaceutyczna, na całej operacji poniesie stratę.

W takiej sytuacji firmy obawiają się, że w celu minimalizacji ryzyka hurtownie farmaceutyczne zrezygnują z kupowania leków refundowanych, w stosunku do których firma ma możliwość zmniejszenia ceny urzędowej zbytu w sposób określony w ustawie refundacyjnej.

By tego uniknąć, firma zaproponowała, że zobowiąże się wobec hurtowni do niepodejmowania jakichkolwiek działań mających prowadzić do obniżenia ceny i tym samym narażenia hurtowników na straty finansowe.

W przypadku niedotrzymania umowy, firma zobowiązuje się zapłacić karę umowną, stanowiącą różnicę pomiędzy starą (wyższą) ceną pomniejszoną o zawarły w cenie podatek VAT, oraz nową (niższą) ceną pomniejszoną o zawarty w cenie podatek VAT, w stosunku do każdego produktu znajdującego się w magazynach dystrybutorów farmaceutycznych, którego cena została zmniejszona w wyniku działania firmy.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.