Teksty niezależnych dziennikarzy zostały uznane za reklamę leków

PRAWO

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   28-04-2009, 13:04

Nawet jeśli autor publikacji o leku działa z własnej inicjatywy i niezależnie od wytwórcy tego produktu, nie wyklucza to uznania danej publikacji za reklamę tego specyfiku. Co to oznacza w praktyce, przekonała się m.in. redakcja Dziennika, która opublikowała tekst pt. "Tym się trują maturzyści".

Główny Inspektorat Farmaceutyczny, jako organ sprawujący nadzór nad legalnością reklamy produktów leczniczych, uznał ów artykuł za... reklamę określonych leków. Stwierdził, że mimo dobrych intencji, osiągnięty efekt jest inny. Artykuł ten, zdaniem Inspektoratu, zachęcał do nadmiernego stosowania produktów leczniczych. W bardzo podobnym przypadku i taką samą decyzję podjął niedawno Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

– W postępowaniu przed GIF redakcja Dziennika powołała się na wolność słowa i podniosła, że artykuł nie zawierał elementów promujących produkty lecznicze, a jego celem było przedstawienie opinii społecznej problemu nadużywania przez młodzież pewnych preparatów w celach nieterapeutycznych i informowanie o związanych z tym niebezpieczeństwach – wyjaśnia mecenas Ewa Rutkowska z kancelarii Lovells.

Mimo dobrych intencji...
Jednak GIF uznał, że mimo dobrych intencji, osiągnięty efekt jest inny. Artykuł, zdaniem GIF, zachęcał do nadmiernego stosowania produktów leczniczych, stanowiąc „swoisty instruktaż takiego zażywania leków, które istotnie zwiększa wydolność psychofizyczną organizmu“ i poprzez to służył zwiększeniu ich sprzedaży.

Z taką interpretacją GIF nie zgadza się mecenas Rutkowska: – Reklamą produktu leczniczego, w świetle ustawy Prawo farmaceutyczne, jest działanie, które ma na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych. Jeśli więc cel działania jest inny, tak jak w tej sprawie, trudno przyjąć, że artykuł wbrew zamierzonemu celowi autora stanowi reklamę leku.

GIF nakazał
gazecie zaprzestanie prowadzenia reklamy w formie artykułu opublikowanego w konkretnym jej wydaniu. Tego rodzaju decyzji GIF ustawa nadaje przymiot  natychmiastowej wykonalności. Dla adresata decyzji oznacza to zakaz dalszego rozpowszechniania zakwestionowanego materiału, który musi być respektowany natychmiast.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.