Trybunał o granicach dziennikarskiej informacji o produkcie leczniczym

PRAWO

Autor: eur-lex.europa.eu/rynekaptek.pl   08-04-2009, 18:22

Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, że rozpowszechnianie przez osobę trzecią informacji o produkcie leczniczym, a w szczególności jego leczniczych lub profilaktycznych właściwościach, może zostać uznane za reklamę, nawet jeśli ta osoba działa z własnej inicjatywy i w całkowicie niezależny od wytwórcy lub sprzedawcy tego produktu leczniczego sposób.

Trybunał odnosi się w wyroku do kontrowersyjnej kwestii dotyczącej wyznaczenia równowagi pomiędzy wolnością wyrażania opinii a ograniczeniami reklamy produktów leczniczych w celu ochrony zdrowia publicznego.

Sprawa dotyczyła duńskiego dziennikarza F. Damgaarda, który podał do publicznej wiadomości informacje na temat właściwości i dostępności produktu leczniczego, który nie był dopuszczony do obrotu w Danii.

Produkt Hyben Total w postaci proszku i kapsułek, po zaklasyfikowaniu go przez Lægemiddelstyrelsen (duńską agencję ds. produktów leczniczych) jako produkt leczniczy, był sprzedawany w Danii przez jego wytwórcę, Natur-Drogeriet A/S, jako środek przynoszący ulgę w schorzeniach takich jak dna moczanowa, kamica żółciowa, choroby nerek, choroby pęcherza moczowego, rwa kulszowa, krwiomocz, biegunki, skurcze żołądka, cukrzyca i kamica nerkowa lub leczący te schorzenia.

Materiały informacyjne na temat tego produktu leczniczego zostały opracowane przez wspomnianego dziennikarza. W 1999 r. sprzedaż Hyben Total została jednakże wstrzymana ze względu na okoliczność, że nie uzyskał on pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.

W roku 2003 F. Damgaard zamieścił na swojej stronie internetowej informację, że Hyben Total zawiera sproszkowany owoc dzikiej róży, który ma uśmierzać ból powodowany przez różne rodzaje dny moczanowej oraz artretyzmu oraz że ten produkt lecznicy znajdował się w sprzedaży w Szwecji i Norwegii.

W decyzji z dnia 16 czerwca 2003 r. duńska agencja ds. produktów leczniczych poinformowała F. Daamgarda, że tego typu wskazówki stanowią reklamę sprzeczną z ustawą o produktach leczniczych oraz zostało wszczęte przeciwko niemu postępowanie karne.

F. Damgaard został przez sąd rejonowy uznany winnym. Odwoływał się od wyroku, aż sprawa trafiła do ETS.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH