Tylko kierownik apteki ma uprawnienia do skrócenia godzin pracy apteki

PRAWO

Autor: RCL/ rynekaptek.pl   29-10-2019, 11:01

Tylko kierownik apteki ma uprawnienia do skrócenia godzin pracy apteki W ocenie projektodawcy zasadne jest przyznanie kierownikowi apteki uprawnienia do skrócenia godzin pracy apteki (fot. archiwum)

Gdy jeden podmiot prowadzi wiele aptek, koordynacja w zakresie skracania godzin pracy byłaby trudna, wobec tego na kierowniku apteki powinien ten obowiązek spoczywać, a nie na podmiocie prowadzącym - uważa resort zdrowia.

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii w swoich uwagach do projektu ustawy o zawodzie farmaceuty zwróciło uwagę na art. 84 pkt 8 (art. 99b ust. 2 Prawa farmaceutycznego).

"Projektowany przepis art. 99b ust. 2 Prawa farmaceutycznego uprawnia kierownika apteki do skrócenia godzin pracy apteki wbrew właścicielowi apteki, jeżeli w jego opinii podmiot prowadzący aptekę nie zapewnił oraz nie udokumentował wykonywania czynności w aptece przez farmaceutów i techników farmaceutycznych w liczbie odpowiadającej zakresowi działalności oraz dniom i godzinom pracy apteki" - zauważa MPiT.

Zdaniem resortu, powyższa regulacja stwarza pole do konfliktu między przedsiębiorcami a podporządkowanymi im kierownikami aptek.

"Skoro obowiązek odpowiedniego obsadzenia apteki ciąży na podmiocie prowadzącym aptekę, to do tego podmiotu powinno również należeć podjęcie decyzji o skróceniu godzin pracy placówki. W przypadku niezrealizowania przez podmiot powyższych obowiązków, o zamknięciu apteki powinna zdecydować Inspekcja Farmaceutyczna, a nie kierownik apteki" - napisano w uwagach.

Co na to Minister Zdrowia? 

"Uwaga dotycząca art. 84 pkt 8 nie może zostać uwzględniona, bowiem z obecnych, jak i zmienianych przepisów art. 88 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne wynika obowiązek organizowania przez kierowania apteki pracy w aptece, czego elementem jest alokacja personelu adekwatna do potrzeb.

W ocenie projektodawcy zasadne jest przyznanie kierownikowi apteki uprawnienia do skrócenia godzin pracy apteki w sytuacji, w której z powodu niedoboru personelu nie jest możliwe wykonywanie pracy w sposób zapewniający niezbędną jakość usług (która ma przełożenie na życie i zdrowie pacjentów).

W praktyce w sytuacji gdy jeden podmiot prowadzi wiele aptek, koordynacja w zakresie skracania godzin pracy byłaby trudna, wobec tego na kierowniku apteki – jako osobie najbardziej zorientowanej w sytuacji personalnej w aptece, którą kieruje i w której co do zasady powinien stale pozostawać on, albo inny farmaceuta, powinien ten obowiązek spoczywać, a nie na podmiocie prowadzącym".

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH